Bedrijven engageren zich voor duurzame palmolie

Zo'n vijftien federaties en bedrijven die palmolie in hun voedingswaren gebruiken, engageren zich om tegen 2020 100 procent duurzame palmolie gebruiken. Ze hebben daartoe de Belgische Alliantie voor Duurzame Palmolie opgericht. De expansie van de palmolieproductie is een van de grote oorzaken van de ontbossing in Zuidoost-Aziƫ.
AP2012

Palmolie is een plantaardige olie die aanwezig is in tal van voedingswaren zoals chocolade, ontbijtgranen, koekjes en chips, maar ook in cosmetica zoals zeep of shampoo. Palmolie is erg omstreden: de expansie is ƩƩn van de belangrijkste oorzaken van ontbossing in Zuidoost-Aziƫ, met nefaste gevolgen voor de biodiversiteit en de CO2-uitstoot.

De druk op de bedrijfswereld om duurzame palmolie te gebruiken neemt toe. Op die manier hoopt men de waardevolle bossen en de rechten van de lokale arbeiders te beschermen.

Vijftien Belgische bedrijven en federaties engageren zich nu om tegen 202 100 procent duurzame palmolie te gebruiken. Het gaat onder meer om Belgapom, Fevia, Choprabisco, Ferrero, Unilever, Lotus Bakeries en Vandemoortele. Er komt een actieprogramma en andere spelers in de sector zullen worden aangemoedigd om zich uit te sluiten. Meer informatie vindt op op de website van de Belgische Alliantie voor Duurzame Palmolie.

Mag het iets meer zijn?

Het Wereldnatuurfonds (WWF) reageert tevreden, maar wil dat het charter wordt uitgebreid naar niet-voedingsproducten.

Er is nog werk aan de winkel, zegt het WWF. "Er moet nog veel geĆÆnvesteerd worden in traceerbare toeleveringsketens, die de duurzame palmolie kunnen volgen vanop de plantage tot aan het eindproduct. Er bestaat al een kwaliteitslabel RSPO, maar bedrijven stellen zich nu nog vaak tevreden met het aankopen van de certificaten alleen, zonder de garantie dat er geen palmolie uit onaanvaardbare bronnen wordt gebruikt."

Meest gelezen