Optima en Proximus ruziën over logo

De financiële adviesgroep Optima heeft telecomoperator Belgacom in gebreke gesteld omdat het onlangs voorgestelde logo van het merk Proximus te veel op dat van de vermogensbeheerder zou lijken. Optima vroeg om stopzetting van het logo, maar Belgacom wou daar gisteravond niet op ingaan. Ook de Nederlandse telecomgroep KPN zou zich volgens De Tijd over juridische stappen beraden, maar dan over de nieuwe slogan van Proximus.

Vorige week nog onthulde Proximus een nieuw logo waarin de letter "x" een prominente plaats krijgt. Volgens Optima vertoont het 3D "hashtag"-symbool dat daarvoor gebruikt wordt, sterke gelijkenissen met het logo van de vermogensbeheerder.

Woensdag heeft Optima telecomoperator Belgacom formeel in gebreke gesteld. Er werd een staking van het gebruik van het logo gevraagd en dat tegen gisteravond. "Optima eist dat Proximus/Belgacom zijn beeldmerk op substantiële wijze wijzigt zodat de bestaande verwatering en verwarring definitief verdwijnen", klonk het in een persbericht.

"We gaan niet stoppen met gebruik logo"

Maar volgens Belgacom-woordvoerder Jan Margot zag het telecombedrijf evenwel geen reden om op die vraag in te gaan. "Het is niet omdat sommige mensen vinden dat de logo's op elkaar lijken, dat er sprake is van plagiaat", aldus Margot. "Ons logo is gedeponeerd, we gaan niet stoppen met het gebruik ervan." Belgacom heeft Optima ook officieel op de hoogte gebracht van die beslissing. Die laatste liet gisteravond weten "de komende dagen en weken te bekijken wat te doen, want dat wordt voer voor juristen".

Ook slogan plagiaat?

Ook de Nederlandse telecomgroep KPN beraadt zich over juridische stappen, schrijft De Tijd. De slogan "altijd dichtbij" werd al eind 2004 gedeponeerd door PN Telecom. Bij het bedrijf wilde men gisteren nog niet kwijt of er een rechtszaak komt of niet.

Meest gelezen