Belgische drone-industrie dringt aan op duidelijke wetgeving

De Belgische drone-industrie maant de toekomstige federale regering aan om werk te maken van een wettelijk kader voor onbemande vliegtuigjes, de zogenaamde drones. Door het gebrek aan een aangepaste wetgeving kan de sector zich niet ten volle ontwikkelen en moeten bedrijven opdrachten weigeren. In België is het verboden om drones met een commercieel doel de hoogte in te sturen. "Zo wordt het economisch onhaalbaar om als bedrijf te opereren", zegt Geert Nijst van de Limburgse drone-operator Skyeye aan deredactie.be. De sector hoopt dat er eind dit jaar een wet komt.

Het was de Nederlandse omroep NOS, die vorige week de verzuchtingen van de Nederlandse drone-industrie in kaart bracht. De Nederlanders pleitten voor Europese regels rond het gebruik van drones, omdat ze de Nederlandse regelgeving veel te strikt vinden. Herkenbaar voor de drone-industrie in ons land, al is er wel een belangrijk verschil. “Nederland heeft tenminste een wetgeving”, zegt Geert Nijst van drone-operator Skyeye. “In België ligt er wel een wettekst klaar, maar die werd nooit goedgekeurd.”

In 2012 werd inderdaad een poging ondernomen om het gebruik van drones in ons land te reguleren, in de vorm van een Koninklijk Besluit. “Dat was oorspronkelijk een hele goede tekst, een totaalpakket aan regels voor de hele sector,” aldus Jürgen Verstaen van de belangenorganisatie voor onbemande vliegtuigjes BeUAS. Het KB hield volgens hem zowel rekening met de economische leefbaarheid als met de veiligheidsaspecten die zo’n drone met zich meebrengt.

“Maar uiteindelijk werd het besluit gereduceerd tot een soort lightversie van het origineel en werd het niet goedgekeurd”, aldus Verstaen. Bijgevolg vallen de drones momenteel nog steeds onder de regels voor de bemande luchtvaart, die van de Boeings zeg maar. Aangepaste regels voor onbemande tuigen zoals drones zijn er tot op heden niet. En dus mag je in ons land voorlopig enkel een drone de lucht insturen voor wetenschappelijke doeleinden, of als test. Commerciële vluchten met drones zijn verboden.

“Economisch onhaalbaar”

Volgens Nijst is de economische impact groot. “We moeten ook in staat zijn om commerciële vluchten uit te voeren, om zo perspectief te bieden aan potentiële investeerders”, aldus Nijst. “Skyeye houdt zich aan de regels, maar daardoor moeten we dagelijks opdrachten weigeren”, zegt hij. Zijn bedrijf krijgt genoeg aanbiedingen om 5 extra mensen aan te werven, maar wacht op een afdoende wetgeving. “Dan pas kunnen wij aanwerven en groeien.”

Eenzelfde verhaal horen we bij Michaël Daris, van drone-operator Drone Media Services. Ook zijn bedrijf moet wekelijks opdrachten weigeren. Daris en zijn 2 mede-oprichters combineren de leiding over hun bedrijfje momenteel nog met een andere job, want van testvluchten alleen kan je natuurlijk niet leven. “Maar zodra er een wetgeving komt, zouden we ons als bedrijf volledig willen lanceren", aldus Daris.

“De markt wacht niet”

Maar ondertussen wordt de markt ingepalmd door anderen, die de wetgeving niet langer afwachten. “Ze hebben geen vergunning, de gemeentes waar ze over vliegen zijn niet op de hoogte, maar ze maken er wél winst mee. Bedrijven die duurzaam willen groeien en de regels volgen worden zo benadeeld,” aldus Nijst.

“Onze bedrijven zien inderdaad met lede ogen aan hoe buitenlandse bedrijven illegaal met drones rondvliegen in ons land”, vertelt Jürgen Verstaen van de belangenvereniging BeAUS. “Ik heb weet van Duitse en Nederlandse operatoren die in België opdrachten uitvoeren, zonder vergunning en zonder wetenschappelijk doel.”

Buitenlandse bedrijven winnen terrein

Alleen is volgens Verstaen de controle in bijvoorbeeld Nederland wel veel strenger. “In België treedt de overheid eerder laks op, omdat de bevoegde diensten niet de middelen en het personeel hebben om hier repressief tegen op te treden.” En dus winnen buitenlandse bedrijven terrein.

“In Nederland is de sector veel competitiever en zijn er drie keer zoveel bedrijven als in België, dus steken zij de grens over om hun markt te verruimen,” aldus een anonieme bron. “Doordat zij zich niets aantrekken van de standaarden, kunnen zij veel goedkoper werken. Mensen zijn daardoor ook minder bereid om veel geld neer te tellen voor zo’n opname, terwijl het wel wat kosten met zich meebrengt als je het veilig wil doen. We zijn bang om uit de markt geprijsd te worden”, klinkt het.

En niet alleen buitenlandse bedrijven lappen de regels aan hun laars, ook sommige bedrijven in ons land gaan de strijd met de regels niet langer aan. “In feite doen en laten wij wat we willen, omdat het anders niet rendeert,” bevestigt een vertegenwoordiger van een anonieme drone-operator aan onze redactie. “Maar we willen natuurlijk ook liever een regulering die het voor ons haalbaar maakt om officieel te vliegen.”

"Hoopvol"

Maar belangenvereniging BeUAS is hoopvol dat er snel een wet komt. “We werken goed samen met de bevoegde diensten en met de politiek,” aldus ondervoorzitter Verstaen. Hij hoopt dat de wet tegen eind dit jaar een feit is. Volgens bronnen ligt er immers al een tekst klaar. Maar niet alle bedrijven zijn daar even zeker van. “We horen al twee jaar dat we in de laatste rechte lijn naar een wet zitten”, zucht Geert Nijst.

"Een jaar geleden waren we met de tekst van het Koninklijk Besluit een van de meest vooruitstrevende landen in Europa. Nu zitten we, wat betreft onze wetgeving, in een staartpositie. De markt verandert niet per jaar, maar per maand. Wij hebben die wetgeving dringend nodig, maar we vrezen dat ze er niet voor het eind van het jaar komt, omdat de politiek andere prioriteiten zal hebben.”

Meest gelezen