Zomerkoopjes minder succesvol dan vorig jaar

Mensen hebben minder gekocht tijdens de zomerkoopjes dan vorig jaar. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van Unizo en NSZ. Maar winkeliers hebben wel goede zaken gedaan vóór de koopjesperiode.

De handelaars zelf zien twee redenen voor het mindere succes van de zomerkoopjes dit jaar. Zo zorgde het goede weer tijdens de maanden april, mei en juni er voor dat de solden minder aantrek hadden dan gewoonlijk. Tijdens het voorjaar kochten heel wat consumenten al typische zomerkledij aan, zoals T-shirts, bloesjes, rokjes, kleedjes, shorts en dergelijke. Zij hadden daardoor nu niet meteen nood aan die kledingstukken. Ook het toenemend succes van e-commerce speelt volgens de handelaars een rol.

"Ze zeggen dat de omzet van de gewone zomercollectie zeer goed was. Dat was een stijging met 1,3%. De consumenten hebben dus eigenlijk hun grote aankopen al gedaan in de gewone, reguliere verkoop, waardoor ze bij de zomerkoopjes niet zoveel meer hebben aangekocht", aldus Sanderijn Vanleenhoven van Unizo.

Meest gelezen