5.000 vrachtwagenchauffeurs verloren job sinds 2008

Op 5 jaar tijd zijn er naar schatting 5.000 banen verloren gegaan in de Belgische transportsector. Vooral in Vlaanderen zijn duizenden vrachtwagenchauffeurs hun job verloren. Dat zegt de socialistische vakbond ABVV. Oorzaak is de oneerlijke concurrente van buitenlandse chauffeurs die hier vaak in mensonwaardige omstandigheden werken, zegt de vakbond. De transportsector vraagt dringend maatregelen.

De cijfers zijn heel duidelijk: de afgelopen jaren is de totale transportactiviteit van de Belgische vloot met bijna de helft gedaald en 1 op de 10 Belgische transportondernemingen is verdwenen. Het totale aantal arbeiders in de sector is dan ook drastisch achteruitgegaan, met bijna 4.000. Het aantal logistieke werknemers steeg wel lichtjes, maar de vakbond schat dat er sinds 2008 bijna 5.000 minder Belgische vrachtwagenchauffeurs zijn.

Hoofdreden volgens de sector is de concurrentie met het buitenland, niet alleen uit Oost-Europa, maar ook uit onze buurlanden. De transportsector trekt aan de alarmbel.

"Moderne slavernij"

De Belgische chauffeurs worden vervangen door goedkopere Oost-Europese chauffeurs, die bij ons 5 keer meer verdienen dan in hun thuisland. Transportfederatie Febetra roept de regering op om diepgaande hervormingen door te voeren. Febetra zegt dat een verlaging van de lasten op arbeid "van kapitaal belang" is.

Maar er is meer aan de hand dan enkel de loonlast. "Het is gewoon moderne slavernij en uitbuiting", zegt Tom Peeters van BTB, de Belgische Transportarbeidersbond in "De ochtend" op Radio 1. Hij verwijst daarmee naar de schrijnende omstandigheden waarin de buitenlandse chauffeurs moeten werken. Ze zijn vaak maanden van huis, de arbeidsomstandigheden zijn slecht en de truckers leven in hun vrachtwagen. Dat is niet wettelijk.

Onze regering heeft recent maatregelen genomen en voorziet doelgerichte controles en hogere boetes. Maar de buitenlandse chauffeurs moeten die boetes vaak uit eigen zak betalen. Bovendien durven de buitenlandse chauffeurs de situatie niet aan te klagen. "Er staan er thuis 10 klaar om hen te vervangen, dus die mensen zwijgen natuurlijk", verzucht Peeters van BTB in "De ochtend".

Er moet volgens hem dringend meer gebeuren op Europees vlak: harmonisatie van wetgeving en Europese controles en sancties. "Want ook de verkeersveiligheid komt in het gedrang", waarschuwt hij.

Meest gelezen