Ryanair al extra in de gaten gehouden in België

Het Directoraat-Generaal Luchtvaart bevestigt dat het al een tijdje controles op de minimale brandstofvoorraden bij Ryanair uitvoert. Daarbij zijn geen onregelmatigheden vastgesteld. Pilotenverenigingen waarschuwen wel dat de veiligheid in het gedrang kan komen door te besparen op de hoeveelheid brandstof aan boord.
AP2012

In het Nederlandse programma "KRO reporter" luiden piloten van de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair de alarmbel. Ze hebben het over de druk die wordt uitgeoefend om zo min mogelijk brandstof te tanken. Want met een minder volle tank, ligt het verbruik lager. Ryanair staat algemeen bekend als lagekostenmaatschappij en bezuinigt waar het kan. De maatschappij is een van de grootste van Europa én een van de meest winstgevende.

Enkele maanden geleden waren er in Spanje op dezelfde dag drie incidenten met vliegtuigen van Ryanair die zonder brandstof dreigden te vallen. "De incidenten die er in Spanje zijn geweest, hebben ons ertoe aangezet controles uit te voeren", bevestigt Frank Durinckx van het Directoraat-Generaal Luchtvaart (foto links).

"De laatste drie maanden hebben wij een tiental controles uitgevoerd op Ryanair. Die waren gericht op de vluchtvoorbereiding, meer bepaald op de minimale brandstofvoorraden die aan boord waren." Nog volgens Durinckx hebben die controles geen onregelmatigheden aan het licht gebracht.

"Er is in al die jaren dat Ryanair bij ons vliegt geen enkel incident geweest", zegt David Gering, woordvoerder van de luchthaven van Charleroi en in een vorig leven commercieel directeur voor de Benelux van Ryanair. "Ryanair is een van de meest veilige luchtvaartmaatschappijen van heel Europa. We zien dus geen enkele reden om verdere stappen te ondernemen."

"Waar wij geen weet van hebben - en dat lijkt mij volstrekt logisch - is dat piloten wordt gevraagd om het vliegtuig zo gunstig mogelijk te bevoorraden", zegt Gering nog. "Als er wordt gevraagd om geen overbodige zaken mee te nemen - en dat geldt ook voor brandstof - is dat het goed recht van die luchtvaartmaatschappij."

"Zet druk op de concurrenten"

De European Cockpit Association vreest voor de strategie van Ryanair. "Brandstof is eigenlijk tijd om te denken, tijd om beslissingen te nemen en tijd om rustig af te wachten tot je kan landen. Als je minder brandstof hebt, dan wordt de tijd om beslissingen te nemen steeds kleiner en daardoor komt de veiligheid dus onder druk en dan maken wij ons grote zorgen", luidt het.

Als álle luchtvaartmaatschappijen met minder brandstof gaan vliegen, dan kom je in de problemen, zeggen transporteconomen Eddy Van de Voorde en Thierry Van Elsmander. "Het gevaar is dat anderen zien op welke manier Ryanair zijn kosten kan drukken en dat zij dat ook gaan proberen. Dat gaat leiden tot gevaarlijke situaties, want je kunt niet iedereen meteen laten landen. Slots (tijdspanne waarbinnen een vliegtuig mag opstijgen of landen op een luchthaven, red.) dienen gerespecteerd te worden."

Ryanair zelf wenst voorlopig niet te reageren op de reportage op de Nederlandse tv.

AP2012

Meest gelezen