"Moe betekent minder alert en minder veilig"

di 24/01/2012 - 12:22 De Europese pilotenvereniging European Cockpit Association (ECA) klaagt dat de huidige Europese regelgeving over vermoeidheid bij piloten niet voldoet en waarschuwt voor de veiligheidsrisico's door oververmoeide piloten.

Luchtvaartmaatschappijen laten hun piloten almaar langer vliegen om de kosten te drukken, klaagt de ECA. Uit een Europese enquête blijkt dat 50 procent van de piloten toegeeft al eens in slaap te zijn gevallen in de cockpit. "Dat is mij al meer dan eens overkomen", bevestigt piloot Filip Van Rossem op Studio Brussel. "Rampzalig is het nu ook weer niet, want we zijn gelukkig met twee."

"Het is geaccumuleerde vermoeidheid: door de lange uren, door de onregelmatigheid van het leven. Alles samen maakt dat dat de vermoeidheid dubbel zo zwaar is."

"De bestaande reglementering houdt weinig rekening met de mens", legt Van Rossem uit aan onze redactie. Hij vindt dat de rusttijden tussen twee vluchten moet worden verlengd. "Nu is er op verplaatsing tien rust gepland tussen twee vluchten in, en dat is niet genoeg. Bovendien slaan die tien uur op de tijdspanne tussen het uit- en weer aanzetten van de vliegtuigmotoren. De duty time is vaak dubbel zo lang als de vliegtijd."

"Het is een algemeen probleem in de Europese luchtvaart", weet Van Rossem. De rendabiliteit moet omhoog, en dus ook de flexibiliteit.

Het probleem zou het grootst zijn bij de zogenoemde lagekostenmaatschappijen, zoals het Ierse Ryanair. ""Zij slagen erin om hun piloten tot 900 uur per jaar te laten vliegen, het maximaal toegestane aantal vlieguren. Vaak doen die piloten dat in 10 maanden tijd. Dat betekent 90 uur vliegen per maand en wel tot 180 uur "duty time" per maand."

Bij de andere maatschappijen wordt nog overleg gepleegd met de piloten bij het afsluiten van cao's. "Maar men gaat meer en meer de limieten toepassen", zegt Van Rossem.

"Er is een veiligheidsrisico. Als je moe bent, ben je minder alert en dat draagt niet bij tot de veiligheid." Zelf vliegt Van Rossem niet meer voor een Europese luchtvaartmaatschappij. Hij sluit niet uit dat hij dat in de toekomst nog zal doen, maar dan wel onder voorwaarden. "Elke dag dat helse ritme, dat wil ik niet meer."

Klik hier voor meer informatie van de ECA.

Beluister hier het interview met Filip Van Rossem op Studio Brussel.