Massale fraude met online verkoop van concerttickets

Er wordt massaal fraude gepleegd met de verkoop van concerttickets via het internet. Dat blijkt uit een onderzoek van Tele Ticket Service dat VRT Nieuws kon inkijken. Voor een recente K3-show bijvoorbeeld kochten twee personen elk afzonderlijk ruim 4.000 tickets om door te verkopen.

Een concertticket koop je het best via de officiële website van de organisatoren van het concert of via de artiest. Dat bleek in december nog met de doorverkoop van de tickets van Adele. Het concert was amper uitverkocht of er circuleerden al tickets aan woekerprijzen op allerlei doorverkoopsites. Het duurste ticket werd voor bijna 3.000 euro per persoon aangeboden.

Onder meer naar aanleiding daarvan is Tele Ticket Service met een eigen onderzoek begonnen. Het bedrijf achter het Sportpaleis ging daarbij op zoek naar betaalkaarten waarmee verdacht veel bestellingen werden betaald en kwam tot opvallende resultaten. Het bedrijf kwam 154 verdachte betaalkaarten op het spoor die konden gelinkt worden aan bijna 6.000 valse klantenprofielen.

De fraudeurs gebruiken vaak bestaande namen en adressen van nietsvermoedende mensen, maar koppelen die accounts aan hun e-mailadres waardoor de gekochte tickets uiteindelijk bij de fraudeurs terechtkwamen. Controle van deze 5.945 valse klantenprofielen leverde in totaal meer dan 13.000 bestellingen op, goed voor ruim 63.000 tickets voor een bedrag van ruim 3,5 miljoen euro, met het oog op onwettige en frauduleuze doorverkoop, vaak aan woekerwinsten.

Gedupeerden betalen gemiddeld 25 euro te veel

Van de 154 verdachte betaalkaarten zijn er 37 intensief gebruikt om bij Tele Ticket Service tickets aan te kopen voor de recente K3-shows in de Lotto Arena en de Ethias Arena. Met deze 37 betaalkaarten op naam van slechts 16 personen werden 2.470 bestellingen uitgevoerd, goed voor ruim 17.000 tickets voor K3 in Antwerpen en Hasselt voor een aankoopbedrag van bijna 600.000 euro. Twee personen kochten elk afzonderlijk zelfs ruim 4.000 tickets voor die K3-shows.

Via de streepjescodes op de tickets werden een eerste reeks van deze tickets geĂŻdentificeerd bij 7 shows van K3 op vrijdag 15, zaterdag 16 en zondag 17 januari in de Lotto Arena. Tele Ticket Service deed navraag bij de meer dan 550 gedupeerde gezinnen en ontdekte dat ze nietsvermoedend gemiddeld zo'n 25 euro te veel hadden betaald per ticket. Wat neerkomt op een winstmarge van 67% voor de illegale doorverkopers.

Alle doorverkochte tickets bleken digitaal gemanipuleerd: de officiële ticketprijs was verwijderd, de naam van de originele nietsvermoedende koper was blanco gemaakt of de tickets waren op naam gezet van de nieuwe klant. "Opvallend is dat van de gedupeerden die we bij de K3-shows in de Lotto Arena gesproken hebben, zo'n 60% niet meer weet via welk kanaal ze hun tickets gekocht hebben", zegt Stefan Esselens, bestuurder van Tele Ticket Service. "Ze tikken de naam van het evenement in op een zoekmachine en bestellen te goeder trouw bij de eerste aanbieder die ze op het internet te zien krijgen."

Zoek de 7 verschillen: zelfde zitplaatsen, ander ticket

Het bovenste ticket is het originele ticket, het onderste is een bijgewerkte versie. Het adres en de koper is aangepast. De prijs is blanco gemaakt. De gedupeerde persoon liet aan Tele Ticket Service weten dat ze 85 euro per ticket heeft betaald. Dat is dus 50,50 euro per ticket meer dan de officiële prijs.

Slachtoffer van fraude met tickets?

Tele Ticket Servive heeft een meldpunt geopend voor gedupeerde concertgangers. Heeft u een ticket gekocht waarvan u vermoedt dat ermee gefraudeerd is kant terecht op www.teleticketservice.com/fraude. Op basis van de verzamelde gegevens wil Tele Ticket Service - in overleg met de Economische Inspectie - bekijken op welke wijze eventueel terugbetaling kan worden verkregen voor het te veel betaalde.

"Fraude is frappant en onloochenbaar"

De minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) zegt alle middelen te gebruiken om frauduleuze praktijken in de verkoop van tickets tegen te gaan. "De fraude is frappant en onloochenbaar", zegt de minister.

Peeters laat de Economische Inspectie onderzoeken of er voldoende aanwijzingen zijn voor een strafklacht en opent een contactpunt voor gedupeerde consumenten. Dat zal informatie doorspelen aan het parket. "Identiteitsfraude is een behoorlijk ernstig misdrijf", benadrukt minister Peeters.

Peeters geeft nog een advies mee voor al wie een ticket koopt: "Ga na of het ticket de kostprijs ervan vermeldt. Indien niet, dan heeft u met zekerheid te maken met een fraudulerende tussenpersoon die aardig geld verdient aan de fors opgeklopte prijs van uw ticket."

Meest gelezen