Playlists almaar populairder dan muziekalbums

De terugtocht van de CD lijkt een feit, nu playlists almaar meer aan belang winnen. Uit een onderzoek van LOOP (Lots of Online People) bij ruim 3.000 Amerikanen blijkt dat playlists over alle leeftijdsgroepen heen 31 procent van de tijd die besteed wordt aan het beluisteren van muziek innemen. Voor albums is dat nog maar 22 procent.
"Closer", de hit van The Chainsmokers feat. Halsey, staat momenteel bovenaan de playlists.

Uit het onderzoek van LOOP blijkt dat afzonderlijke tracks beluisteren nog steeds het populairst is, 46 procent van de tijd die aan muziekbeluistering besteed wordt, gaat daarnaartoe. Toch is er een daling merkbaar, want bij de vorige meting namen individuele tracks nog 52 procent van de luistertijd in.

Nog volgens het onderzoek is YouTube de meeste gebruikte bron voor radiocontent. 42 procent van de ondervraagden luisteren zeker één keer per week gedurende minstens vijf minuten naar YouTube.

De gratis, gepersonaliseerde internetradio Pandora neemt de tweede plaats in, met een gebruikerspercentage van 31 procent. Albums of CD’s bengelen aan het staartje en nemen dus nog 22 procent in.

Die trend is ook bij steeds meer beginnende groepen te zien. Zo liet de dancegroep The Chainsmokers (foto), wiens single "Closer" op dit moment bovenaan de hitlijsten staat, onlangs weten dat ze niet meteen van plan is om een debuutalbum uit te brengen.

Gratis streamen geniet de voorkeur

Overigens blijkt ook dat 42 procent van de respondenten niet betaalt voor de streamingdiensten en dus noodgedwongen genoegen neemt met de reclameboodschappen tussendoor.

"Deze studie bevestigt dat playlists steeds dominanter worden in de muziekindustrie. Dat komt omdat streamingdiensten steeds meer aan belang winnen", stelt David Lewis van LOOP. "We hopen dat de muziekbedrijven rekening houden met deze gegevens wanneer ze moeten beslissen in welke platformen, distributiemethoden en marketingcampagnes ze investeren."

Meest gelezen