Muzieksector vraagt "streamrippen" aan banden te leggen

De helft van alle jongeren doet aan "streamrippen", waarbij muziek(video's) op streamingdiensten worden omgezet naar illegale downloads. Dat zegt de internationale koepel van muziekproducenten IFPI. De sector vraagt maatregelen.
Cedric Hatto

Muziek luisteren via streamingdiensten - zoals Spotify, Deezer, Apple Music, maar ook YouTube - wordt alsmaar populairder. In ons land stegen de inkomsten in de eerste helft van dit jaar met 83 procent. Iets wat de sector maar al te graag ziet gebeuren, aangezien de cd-verkoop blijft kelderen.

De inkomsten zouden echter nog een stuk hoger kunnen liggen, mocht de muziek er niet massaal worden geript. Uit onderzoek van de IFPI blijkt dat zowat de helft van de 16- tot 24-jarigen illegaal muziek downloaden vanop die diensten. In België zou het gaan om 800.000 gebruikers die op die manier hun muziek verkrijgen. 

Kan niet, vindt de sector, die maatregelen vraagt. "De muzieksector is al jaren bezig met muziek online te zetten tegenover een deftige vergoeding om zo het illegaal downloaden tegen te gaan", zegt Olivier Maeterlinck, directeur van de Belgian Entertainment Association, in "De ochtend". "Verschillende platformen - zoals YouTube, DailyMotion, Facebook en Twitter - laten het echter toe dat gebruikers zelf videoclips uploaden, waar ze dan ook nog eens inkomsten uit halen door de reclame. Het is pas wanneer de sector ontdekt dat de muziek erop staat, dat de platformen iets gaan ondernemen: de clip blokkeren of een deel van de inkomsten doorstorten."

Volgens Maeterlinck is het duidelijk: de bewuste platformen kunnen met de nieuwste technologieën nagaan of de clips ook door de "rechtvaardige eigenaar" zijn geüpload. Iets wat ze moeten doen en maatregelen nemen als dat niet het geval blijkt te zijn.

Wettelijk kader

"Het wettelijke kader is vandaag echter niet duidelijk, aangezien ze dateert van eind de jaren 90", zegt Maeterlinck. "Platformen als YouTube zijn pas in 2005 opgericht. Vandaag zou de Europese Commissie met een voorstel van een richtlijn moeten komen om dat kader aan te passen. Na tien jaar wordt er dus eindelijk werk van gemaakt."

Muziek "geen focus" van YouTube

YouTube laat in een reactie aan The Financial Times weten dat muziek helemaal niet de focus is van de videodienst. "Een YouTube-gerbuiker luistert gemiddeld slechts één uur per maand naar muziek. Dat is flink wat minder dan de gebruikers van streamingdiensten", klinkt het.

Meest gelezen