Online luisteren telt in VS mee voor gouden plaat

Het aantal online streamingen zal voortaan mee bepalen of een muziekalbum in de Verenigde Staten in aanmerking komt voor een gouden of platina plaat. Dat hebben de Amerikaanse platenmaatschappijen beslist, meldt de Recording Industry Association of America (RIAA).
RU

Of een een artiest een gouden plaat haalde, hing tot nu toe enkel af van de verkoopcijfers. Daarbij werden de verkoopcijfers in de winkels en de legale downloads bij elkaar opgeteld. Bij 500.000 verkochte albums werd dan een gouden plaat uitgereikt, bij een miljoen verkochte exemplaren werd dat platina.

Maar omdat heel wat muziekliefhebbers zijn overgestapt op het online beluisteren (streamen) of bekijken van hun favoriete nummers, is beslist om daar voortaan rekening mee te houden.

"We weten dat de digitale beluistering van albums of afzonderlijke nummers explosief toeneemt", zegt Cary Sherman van RIAA. "Dat we daarmee rekening houden, is een logische stap bij de constante evolutie voor het toekennen van gouden en platina platen."

De beluisteringen op videokanalen en streamingsites werden sinds 2013 al meegerekend om te bepalen of een single al dan niet goud haalde. Maar het is voor het eerst dat een vergelijkbare regeling ook voor een volledig album zal worden toegepast.

Concreet zal er voor elke 1.500 beluisteringen van afzonderlijke nummers van de plaat voortaan één exemplaar aan het totale verkoopcijfer worden toegevoegd.

De beslissing van de RIAA heeft onmiddellijke gevolgen voor zeventien albums. Zo haalt "Thriller" van Michael Jackson voortaan 32 keer platina. Bij de oude bewerkingswijze zou de King of Pop op 30 blijven steken zijn. Door de nieuwe regels haalt nu ook hiphopper Kendrick Lamar platina met zijn album "To pimp a butterfly".

Meest gelezen