"Peetvader van Vlaamse showbizz" in Eregalerij

Roland Verlooven heeft als producer met een resem Vlaamse artiesten samengewerkt. Naast producer is hij ook tekst- en muziekschrijver (onder de naam Armath). Hij is de ontdekker van Willy Sommers, producete platen van Clouseau en Bart Kaëll en schreef hits als "Olé, olé, olé, we are the champions" en "De Marie-Louise".

In "Margriet", de talkshow van Margriet Hermans, met wie hij op muzikaal vlak ook samengewerkt heeft, geeft Roland Verlooven in 1990 de volgende definitie van de term producer: "Een producer moet een visie hebben op wat de artiest het best kan en dat dan overbrengen op plaat. En, hij moet het budget in de gaten houden."

Maar Verlooven is meer dan een producer, hij schrijft ook teksten en muziek. In 1955 stapt hij uit liefde voor de muziek in de showbusiness. In de beginjaren van zijn carrière houdt hij zich vooral bezig met kleinkunst (o.m. Miek en Roel en Zjef Vanuytsel) en daarna concentreert hij zich op wat hij zelf omschrijft als variété: Bart Kaëll, Clouseau, Ingeborg.

"Artistieke vader" van Willy Sommers

Verlooven is ook de ontdekker van Willy Sommers, die hij op kerstavond in 1970 leert kennen als Willy De Gieter. Hij zit op dat moment in een covergroepje en zingt in het Engels. Dat moet veranderen, volgens Verlooven. Als auditie laat Verlooven hem een lied van Jimmy Frey zingen. Verlooven bezorgt hem de artiestennaam Sommers en ook de eerste hit is van zijn hand: "Het is weer morgen".

Wanneer Sommers met de vertalingen van "Zeven anjers, zeven rozen" ook doorbreekt in het buitenland is Verlooven "zijn tweede vader" die overal met hem mee naartoe gaat.

Sommers omschrijft Verlooven als "een ongelofelijk componeer- en schrijftalent". "Dat was een luxesituatie voor mij", vertelt hij in 2011 aan Marcel Vanthilt. "Dan belden we en zei hij: Willy, ik heb deze week 10 nummers geschreven. Ik mocht dan uit die nummers kiezen en daar zat dan al eens zoiets bij als "Als een leeuw in een kooi"."

Toevalstreffer "Olé, olé, olé"

Verlooven werkt ook samen met Franstalige artiesten zoals Claude Barzotti en Christian Vidal. Zijn grootste hit was "Angelique", dat gezongen werd door Christian Vidal, "een miljoenenhit" in Franstalige landen.

Aan de keukentafel van Lange Jojo schrijven ze de tekst voor de voetbalhymne "Olé, olé, olé, we are the champions", met op de achtergrond de wasmachine die draait en mee de beat bepaalt. De titelzin floept Verlooven er naar eigen zeggen uit om er snel vanaf te zijn. Het lied groeide de voorbije 30 jaar uit tot een internationale hit die miljoenen keren over de toonbank ging en overal opdook.

Over de manier waarop hij componeert, vertelt hij in 1974 in "Tienerklanken" het volgende: "Ik begin altijd met een muzikale zin, dan probeer ik een soort slogan te vinden (bv. "sympathie is geen liefde", een nummer van Willy Sommers) en dan werk ik dat verder uit. Ik maak de muziek en de tekst, dus ik kan alles zelf mooi uitpassen."

In 1989 stapt Verlooven uit de muziekbusiness. Intussen woont hij in Spanje. Door de Vlaamse artiesten met wie hij heeft samengewerkt wordt hij omschreven als "een lieve, innemende man".

Bekende hits waar Roland Verlooven een hand in heeft

"De Marie-Louise" - Bart Kaëll (producer, muziek/tekst)
"Anne", "Domino", "Wil niet dat je weggaat", "Verlangen",... - Clouseau (producer)
"Diep" - Get Ready (muziek/tekst)
"Door de wind" - Ingeborg (producer)
"Als een leeuw in een kooi" - Willy Sommers (muziek/tekst)
"Alle mooie mannen zijn zo lelijk... (als ik je zie)" - Margriet Hermans (producer)
"Tien miljoen" - Samson & Gert (producer)
"Kijk eens diep in mijn ogen" - Willy Sommers en Wendy Van Wanten (producer, muziek/tekst)
"Als een leeuw in een kooi", "Vlaanderen de leeuw", "Zeven anjers, zeven rozen",  - Willy Sommers (muziek/tekst)
"De zotte morgen", "Houten kop" - Zjef Vanuytsel (producer)

Meest gelezen