CEO Mediahuis: "In alle kranten Mediahuis en De Persgroep tegelijk adverteren" Auteur: Belga, Ellen Maerevoet

za 24/06/2017 - 16:01 Belga, Ellen Maerevoet Gert Ysebaert, de CEO van uitgever Mediahuis, doet in een interview met De Tijd een opmerkelijk voorstel. Om de strijd met grote bedrijven zoals Google en Facebook aan te gaan, moeten lokale mediagroepen de krachten bundelen, stelt hij voor. Ysebaert blikt ook voor het eerst terug op de strijd om de overname van Telegraaf Media Groep met John de Mol.

Ysebaert moet toegeven dat het gros van de advertentiebestedingen opschuift naar Facebook en Google. "Net daarom wil ik de krachten bundelen met andere lokale spelers om hen het hoofd te bieden. Ik las onlangs in De Tijd dat Christian Van Thillo (foto in tekst), de CEO van De Persgroep, bezorgd is over hoe hij zijn positie tegenover de grote techspelers kan verdedigen. We delen die bezorgdheid en zijn bereid daarover met hem samen te werken", stelt Ysebaert.

VRT

Concreet wil Ysebaert samen een voorstel doen aan de adverteerders en hen de mogelijkheid bieden "in al onze kranten tegelijkertijd te adverteren". "Wat we in het verleden met de Belgische uitgevers in de reclameregies Scripta en Full Page deden, kunnen we nu ook in Nederland lanceren. En dat idee doortrekken naar de digitale markt. Dat laatste is complexer, want daar gaat het om een datagedreven aanpak waarbij de adverteerder erg specifieke doelgroepen - bijvoorbeeld vrouwen tussen 25 en 35 jaar die aan sport doen en kinderen hebben - wil bereiken." 

"De Persgroep is nu marktleider in Nederland, met een aandeel van 50 procent. Mediahuis wordt met iets meer dan 30 procent afgetekend nummer twee. Door onze krachten te bundelen kunnen we beter bestand zijn tegen een gemeenschappelijke dreiging." 

"Als ik John de Mol was, zou ik nu vrede sluiten"

Ysebaer blikt in interviews met De Tijd en enkele Nederlandse kranten ook terug op de strijd met de Nederlandse mediamiljonair John de Mol (foto in tekst) om de overname van Telegraaf Media Groep (TMG). Ysebaert noemt die overname "de zwaarste klus ooit". Volgens Ysebaert is het nu "tijd om vrede te sluiten".

Belga

De overname van TMG door Mediahuis hangt al lange tijd in de lucht, maar kwam er niet zonder slag of stoot. Ook John de Mol, de Nederlandse miljonair achter de holding Talpa, aasde immers op de eigenaar van De Telegraaf. De Mol lanceerde een week geleden nog een openbaar overnamebod, waarbij hij 6,50 euro per aandeel biedt: een halve euro meer dan Mediahuis. Toch wijst alles erop dat Mediahuis het haalt: de Belgische uitgever en de familiale holding van de Nederlandse familie van Puijenbroek hebben samen al 61 procent van TMG in handen. Voor het bod van Mediahuis geldt nog een formele na-aanmeldingstermijn tot 2 juli. Tot dan kan wie zijn aandelen nog niet heeft verkocht, dat alsnog doen.

Ysebaert hield zich lange tijd afzijdig in het overnameverhaal, en reageert nu voor het eerst. Volgens de CEO moet John de Mol zijn strijd staken. "Als ik hem was, zou ik afronden. Het is tijd om vrede te sluiten. Maar de ervaring leert me dat John de Mol en Talpa niet per se naar ons luisteren", zegt hij. Ysebaert kan er "mee leven" dat de Mol "op korte termijn" aanwezig blijft als minderheidsaandeelhouder. "Op lange termijn ga ik ervan uit dat de hele zaak uitklaart en amper nog een voetnoot waard zal zijn."

Samenwerking tussen Talpa en Mediahuis?

Volgens de Mediahuis-CEO is het ook niet ondenkbaar dat Talpa en Mediahuis in de toekomst samenwerken in het Nederlandse medialandschap. "Maar dan moet er een basis van vertrouwen zijn. De manier waarop het spel de jongste tijd is gespeeld, geeft weinig reden tot vertrouwen. Dat zal moeten groeien", zegt Ysebaert.

Tot slot licht de CEO ook een tipje van de sluier op over de plannen van Mediahuis met De Telegraaf. De grootste Nederlandse krantentitel verkeert al even in zwaar weer. Vooral de omzet uit printadvertenties laat te wensen over. "Die strategie is voor elke krantenuitgever dezelfde: terwijl je de papieren business zo goed mogelijk blijft runen, moet je de digitale aanwezigheid uitbreiden."

Ysebaert wil de Telegraaf Media Group tegen 2019 uit de rode cijfers halen. "Tegen dan wil ik dat het bedrijf blaakt van gezondheid", klinkt het.