VRT zet innovatieprojecten op rond nieuws op maat en hybride radio
MediaRoad is een internationaal vervolg op het succesvolle Sandbox, een samenwerking waarbij groeibedrijven een innovatieproject kunnen realiseren samen met de VRT. Ook de BBC en Rai zullen er deel van uitmaken.
Iedere persoon heeft zijn/haar bioritme en interesses. Het idee achter het project CPN is om met deze informatie op elk moment van de dag nieuws op maat te brengen. Als je 's morgens bijvoorbeeld graag nieuws over het buitenland hoort op de radio, kan je bij het thuiskomen aanvullend het nieuws bekijken dat je nog niet gezien hebt.
MARCONI heeft als doel de ervaring van radio te versterken en meer engagement te creëren door radio interactief en gepersonaliseerd te brengen. Door middel van een specifiek geautomatiseerd platform zal de radiomaker bij interacties met de luisteraars beter ondersteund worden en beter kunnen reageren op het publiek. De luisteraars zullen altijd feedback krijgen, wat leidt tot een grotere verbondenheid.
Het project HRadio onderzoekt hoe live radio gecombineerd kan worden met diensten die volledig gepersonaliseerd zijn, zoals Spotify. In dit concept van hybride radio past ook bijvoorbeeld de personalisatie van verkeersberichten.
Content4All wil content meer toegankelijk maken voor de gebarentaalgemeenschap door een geautomatiseerde vorm van gebarenondertiteling te voorzien op lange termijn. Een eerste doelstelling bestaat erin een lowcost oplossing te vinden met een menselijke tolk, zoals een studio op te zetten in zijn/haar huiskamer en daar de opnames te laten plaatsvinden. Een tweede doelstelling is om naar een soort 3D-model te werken van een menselijke tolk.