Google gaat adblocker toevoegen aan Chrome

Google gaat in 2018 een eigen adblocker toevoegen aan Chrome. De internetgigant heeft het zelf over een "filter", want het programma zal ervoor zorgen dat enkel de "ergerlijke reclame" wordt geblokkeerd.

Wie geen reclame wil zien tijdens het surfen, kan een adblocker gebruiken, een programma dat de advertenties doet verdwijnen. Steeds meer mensen doen dat. Dat ergert veel website-beheerders, want zij leven vaak van reclame-inkomsten.

Waar Google nu aan werkt, is een selectieve adblocker die enkel de advertenties wegfiltert die niet voldoen aan bepaalde vereisten. Het gaat dan bijvoorbeeld om filmpjes met geluid die automatisch beginnen af te spelen of advertenties die plots over het hele scherm schuiven en die de gebruiker dan moet wegklikken. De normen worden bepaald door de Coalition for Better Ads, waarin naast Google ook onder meer Facebook en News Corp vertegenwoordigd zijn.

Volgens Google zal deze adblocker zowel voor de gewone gebruikers als voor de website-eigenaars een goeie zaak zijn. De gebruikers zullen minder last hebben van ergerlijke reclame, en dus minder hun toevlucht nemen tot algemene adblockers. De uitgevers kunnen het huidige model met advertenties blijven gebruiken, maar moeten zich dus wel aan bepaalde regels houden. Die gelden overigens ook voor Google zelf, zegt het bedrijf.

Er kwam echter ook al snel kritiek op Google, omdat de internetgigant zich wel erg veel macht zou toe-eigenen. Zij kunnen immers bepalen welke advertenties getoond worden en welke niet.

Meest gelezen