Opvallend experiment: we bieden online meer voor koffer van Marc dan die van Emma

Seksisme in de online verkoop: het bestaat. Het Eén-programma "Typisch mensen", over menselijk gedrag, herhaalde een onderzoek van veilingsite Ebay op kleine schaal. Wat blijkt: voor hetzelfde neutrale product bieden we tot 25 procent meer als een man het verkoopt, dan wanneer een vrouwelijke verkoper het aanbiedt.
© VRT
De proefkonijnen in het "Typisch mensen"-experiment: Emma en Marc

Opzet

Het experiment kadert in de rubriek "Adam vs. Eva", waarin wordt uitgezocht hoe verschillend we ons tegenover mannen en vrouwen gedragen. "Typisch mensen" herhaalt wat gedurende 3 jaar al op grote schaal is onderzocht door veilingsite Ebay: seksisme regeert de wereld van het online shoppen.

Twee verkopers, Marc en Emma, bieden elk drie producten aan: een typisch mannelijk product (boormachine), een typisch vrouwelijk product (handtas) en een zogenoemd "genderneutraal product" (reiskoffer). Ze vragen een identieke vraagprijs voor elk voorwerp, en uit hun gebruikersnaam op de veilingwebsite blijkt duidelijk of de verkoper een man is, dan wel een vrouw.

Zowel Emma als Marc bepalen zelf welke omschrijving en foto er wordt gebruikt om het product aan te prijzen. De vraag is wie na één week zijn producten aan de hoogste meerprijs verkocht krijgt op de veilingwebsite.

Resultaat

Het resultaat van het experiment van "Typisch mensen" ligt in de lijn met dat van het eerdere grootschalige onderzoek. Mannen krijgen typisch mannelijke producten iéts duurder verkocht dan vrouwelijke. Voor vrouwelijke verkopers geldt exact het omgekeerde. Dat prijsverschil bedraagt ongeveer 10 procent van de vraagprijs. "Het lijkt erop dat we liever een boormachine van een man kopen, en een handtas van een vrouw", vat presentator Freek Braeckman samen.

  • Boormachine (vraagprijs €100): Marc raakt het toestel makkelijk kwijt. Vier mensen brengen een bod uit, hij verkoopt de boormachine voor €111, ruim 10 procent meer dan de vraagprijs. Emma vindt geen enkele geïnteresseerde koper.
  • Handtas (vraagprijs €120): Marc verkoopt zijn product voor de vraagprijs aan de enige bieder, Emma krijgt 5 biedingen binnen en kan de handtas voor €132,50 verkopen, een goede 10 procent meer dan de vraagprijs.

Voor het genderneutrale product is het verschil in prijs een pak groter: mannen krijgen producten een kwart duurder verkocht dan vrouwen.

  • Reiskoffer (vraagprijs €80): Emma krijgt 2 biedingen en verkoopt de trolley uiteindelijk voor €81,50. Marc heeft een pak meer succes: hij krijgt 9 keer een bod en verkoopt dezelfde koffer maar liefst voor €105, meer dan 25 procent meer dan de vraagprijs én een pak meer dan Emma.

 

Meer weten?

Meer info en beeldfragmenten uit "Typisch mensen" vindt u op de website van Eén.

Bekijk de integrale reportage

Meest gelezen