Jo Caudron: "De zenders zijn de jongere generatie sowieso al kwijt"

Volgens Jo Caudron, expert op het vlak van klassieke en nieuwe media, komt het overleg tussen de commerciële televisiezenders en de distributeurs 5 jaar te laat. Maar hij ziet wel nog een uitweg: "Leer de klant nog beter kennen en bouw na wat hij nu op de internationale markt zoekt".
© lev dolgachov - creative.belgaimage.be

Gisteren was er in het Vlaams Parlement een hoorzitting over een studie van Econopolis die waarschuwde voor dalende inkomsten op de tv-markt. Peter Quaghebeur, de CEO van SBS (Vier en Vijf) liet daar verstaan dat de commerciële zenders op de huidige manier niet kunnen overleven. De zenders en de distributeurs werken momenteel aan oplossingen in de vorm van reclame die niet kan worden doorgespoeld of een betaalmodel voor kijken zonder advertenties. 

Caudron juicht het toe dat er overleg is, maar benadrukt dat wat er nu aan het gebeuren is vijf jaar geleden al voorspeld werd. Peter Quaghebeur (CEO SBS) die gisteren aan de alarmbel trok, was van 2003 tot 2011 ook al directeur-generaal van VMMa, het huidige Medialaan. "Ik heb toen al een pleidooi gehouden om te kijken naar de behoefte van de consument", zegt Caudron. "Het was op dat moment al duidelijk dat mensen meer (keuze)vrijheid willen en dat ze willen bingewatchen (meerdere afleveringen van een reeks meteen na elkaar bekijken, nvdr). Daar heeft Netflix, dat toen nog niet in ons land beschikbaar was, een antwoord op geboden. Mocht men hier toen meteen in actie geschoten zijn, dan hadden we de kijker meer lokaal kunnen houden."

Twee jaar geleden schreef Caudron in het boek "Het nieuwe tv-kijken" dat televisie alleen door samenwerking het massamedium bij uitstek kon blijven. "Ik hield hetzelfde pleidooi, samen met Leo Neels (professor mediarecht) en Dirk Wauters (ex-CEO VRT). Toen zijn we zwaar aangepakt door de commerciële zenders en nu komen ze tot dezelfde conclusie die wij toen al maakten." Caudron suggereerde de crossmediale benadering: televisieproducties aanbieden op meerdere platformen, de grenzen tussen de media laten verdwijnen, met als doel beter tegemoet te komen aan de vraag van de kijkers. 

"Jongere generatie zijn zenders sowieso kwijt"

Intussen is er dus veel kostbare tijd verloren gegaan, meent Caudron. "Telenet is op een bepaald moment ook buitenspel gezet en spant nu samen met SBS als het gaat om rechten, daar hoef je dan ook niet verwonderd over te zijn. Nu praten de distributeurs en de zenders wel, maar ergens zijn het ook allemaal vijanden."

De jongere generatie zijn de zenders sowieso al kwijt, benadrukt Caudron. "Mijn kinderen kijken geen televisie meer. Maar toch is het op dit moment nog maar een minderheid van de mensen die dat nieuwe model adopteert. Als ze nu echter nog 2 jaar wachten om een oplossing te vinden, is het echt te laat. Nu schakelen ook twintigers, dertigers en veertigers stilaan over. Dan gaan die nichezenders inderdaad verdwijnen." 

Oplossing: leer de klant nog beter leren kennen

Volgens Caudron moet er nu gehandeld worden en is het belangrijkste element het antwoord vinden op de vraag wat de mensen willen. "Hoe kunnen we een innovatief alternatief maken voor Netflix en ervoor zorgen dat de nieuwe kijkbehoefte lokaal ingevuld blijft? Veel adverteerders zijn inderdaad al overgestapt naar internationale online-platformen, zoals Facebook en Google. Daar adverteren is efficiënter, de targetting is daar gewoon veel slimmer." De jongere doelgroep zal volgens Caudron dan ook nooit meer bereikt worden via reclame op tv.

Wat de lokale zenders dringend moeten doen, volgens Caudron, is de klant nog beter leren kennen. En er is ook nood aan meer samenwerking en uitwisseling van informatie. "Ik kijk vanavond naar "The voice kids" op VTM, maar mijn buurman misschien ook. Nu weten de zenders dat ongeveer, maar ze zouden veel meer moeten weten. Telenet heeft gebruikersgegevens en VTM ook, maar willen ze die gegevens delen, en willen ze die ook delen met de andere zenders? Nu zitten ze weer samen rond de tafel, maar ergens zijn het ook allemaal vijanden." 

Volgens Caudron is de oplossing altijd al simpel geweest. "Bouw na wat een klein deel van de consument al wil, maar dan met lokale content en lokale spelers." 

Meest gelezen