Vier en Vijf: "Als het zo voortgaat zijn we binnen 2 jaar dood"

"Als het zo voortgaat verwacht ik dat we binnen twee à drie jaar dood zijn. Commerciële zenders kunnen op deze manier niet overleven." Dat heeft Peter Quaghebeur, CEO van SBS (Vier en Vijf), tijdens een hoorzitting in het Vlaams Parlement. De zenders werken samen met Proximus en Telenet aan oplossingen in de vorm van reclame die niet kan worden doorgespoeld of een betaalmodel voor kijken zonder advertenties.

In het parlement werd gisteren gedebatteerd over een studie van Econopolis die waarschuwde voor dalende inkomsten op de tv-markt. De grootste boosdoener is het uitgesteld kijken. "Op Eén wordt nu gemiddeld 24 procent uitgesteld gekeken, maar er zijn uitschieters tot 39 procent", zei Lut Vercruysse, directeur strategie van de VRT. "Op Canvas gaat dat zelfs tot 44 procent."

De cijfers doen de commerciële zenders bibberen. "Het gaat schrikwekkend snel. In de VS wordt nu al 50 procent uitgesteld gekeken en er is geen enkele reden om te denken dat het bij ons trager zal gaan", aldus Quaghebeur (foto in tekst). 

Medialaan (VTM en Q2) en SBS lijken het grotendeels eens over een oplossing. "We zien twee mogelijkheden", zei de topman van SBS. "Ofwel wordt de kijker verplicht een aantal reclameblokken te bekijken, ofwel stapt hij in een Spotify-model met een extra betaling. Ik denk dat de commerciële zenders daar op dezelfde lijn zitten."

Onderhandelingen over nieuw inkomstenmodel

De grootste distributeurs, Telenet en Proximus, onderhandelen momenteel met de zenders over een nieuw inkomstenmodel, al mag dat volgens de Europese regels niet gebeuren met alle spelers rond dezelfde tafel. Het overleg verloopt bilateraal, wat de discussie vertraagt.

De distributeurs dringen er daarbij op aan dat de regels voor alle zenders en voor elk type content zouden gelden. "Reclame voor een opname plaatsen is een mogelijkheid waarvoor wij open staan, als dat met medewerking van alle spelers en voor alle types van opnames gebeurt", aldus Stéphanie Röckmann van Proximus.

Het gaat in 2017 overigens allesbehalve goed met de verkoop van tv-spotjes, al staat niet vast dat die daling met het uitgesteld kijken te maken heeft. "De markt is zeer slecht momenteel, er is nog voldoende ruimte om te adverteren", besloot Quaghebeur.

Meest gelezen