Oproep advertentieban GeenStijl veroorzaakt ophef in Nederland

De kranten De Volkskrant en NRC Handelsblad gaan een pamflet publiceren waarin wordt opgeroepen om niet meer te adverteren bij GeenStijl.nl en Dumpert.nl. De directe aanleiding van de oproep is de vraag op GeenStijl.nl aan de lezers van de site om seksistische commentaren te geven op een foto van een van de journalisten van De Volkskrant, meldt NOS.

De kranten NRC en De Volkskrant in Nederland hebben bevestigd dat ze morgen een paginagroot pamflet zullen publiceren waarin ze bedrijven oproepen om niet meer te adverteren op de website GeenStijl.nl en Dumpert.nl. Het pamflet is geschreven door onder anderen NRC-columniste Rosanne Hertzberger.

De tekst is vandaag al uitgelekt op GeenStijl.nl. De Volkskrant en NRC pikken het niet dat GeenStijl.nl zijn lezers heeft opgeroepen om seksistische commentaren te geven op een foto van De Volkskrant-journaliste Loes Reijmer.

In het pamflet worden adverteerders als Coolblue, Jumbo en Rabobank gevraagd om te stoppen met adverteren op de site. "U betaalt mee aan de salarissen van de meest invloedrijke internettrollen. GeenStijl.nl is een site waar vrouwenvernedering en racisme de norm is, niet de uitzondering."

GeenStijl.nl is een provocerende Nederlandse weblog waarin regelmatig wordt gespot met de actualiteit. De site wordt in Nederland de "vertegenwoordiger van onderbuikgevoelens" genoemd en neemt het niet nauw met politieke correctheid. GeenStijl.nl beschouwt het pamflet als broodroof.

Peter Vandermeersch, de Belgische hoofdredacteur van NRC, benadrukt dat de kranten alleen het debat over GeenStijl.nl op gang willen trekken. Rosanne Hertzberger heeft het pamflet als privépersoon geschreven en er zal ook een opiniestuk van Annabel Nanninga, die tot 2014 bij GeenStijl.nl werkte, gepubliceerd worden in de weekendkrant.

Meest gelezen