Pepsi trekt omstreden reclamespot met Kendall Jenner terug: "We hebben de bal misgeslagen"

Met Kendall Jenner in de hoofdrol leek Pepsi alles in handen te hebben voor een succesvolle reclamespot. Maar amper een dag nadat de spot was gelanceerd, heeft de frisdrankgigant hem teruggetrokken omdat hij allesbehalve gesmaakt werd. "We hebben de bal duidelijk misgeslagen en verontschuldigen ons daarvoor."

"Ongelooflijk ongenuanceerd" en "een 2,5 minuten durende ramp". Het waren maar enkele van de vernietigende commentaren die de reclamespot over zich heen kreeg in de Amerikaanse pers. 

In het filmpje is te zien hoe Kendall Jenner, model en jongere halfzusje van Kim Kardashian, een fotoshoot heeft in een straat waar net een protestmars aan de gang blijkt te zijn. Kendall trekt daarop haar pruik van het hoofd, veegt haar make-up af en sluit zich aan bij de manifestanten. Wanneer ze oog in oog komt te staan met een agent, biedt ze hem een blikje Pepsi aan. Wanneer hij het aan zijn lippen zet, barsten alle demonstranten in juichen uit. Protest van de baan. (lees verder onder de tweet)

De frisdrankproducent kreeg meteen de wind van voren. Dat Pepsi manifestaties als die van Black Lives Matter en de Women's March misbruikt om frisdrank te verkopen, vinden critici hoogst ongepast. Vooral de scène waarin Kendall Jenner voor de agenten staat, stuitte op ongenoegen. Die verwijst al te zeer naar het intussen iconische beeld van Iesha Evans, de jonge vrouw die vorig jaar in Baton Rouge werd gearresteerd tijdens een Black Lives Matter-protest. "Had ze maar een blikje Pepsi in haar hand gehad", spot The Huffington Post. (lees verder onder de foto)

De storm van kritiek heeft Pepsi er nu toe gebracht om de spot in te trekken. "We wilden een wereldwijde boodschap van eenheid, vrede en begrip brengen, maar we hebben duidelijk de bal misgeslagen en verontschuldigen ons daarvoor", laat het bedrijf weten. Pepsi excuseert zich ook bij Kendall Jenner, het eerste model sinds Cindy Crawford in 1992 die het gezicht mocht zijn van een wereldwijde reclamecampagne.

Meest gelezen