Mediahuis probeert de Telegraaf het hof te maken met een hoger bod

Het Vlaamse Mediahuis, uitgever van De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Belang van Limburg, heeft zijn bod verhoogd om de Telegraaf Media Group (TMG) in Nederland over te nemen. Mediahuis biedt 5,90 euro per aandeel, en doet daarmee een verhoging van 65 cent. Eind vorige maand deed de Nederlandse mediamagnaat John de Mol (Talpa) nog hetzelfde bod.

Mediahuis en VP Exploitatie (de inversteringsmaatschappij van de familie Van Puijenbroek) verhogen hun bod op de Nederlandse Telegraaf Media Group, van 5,25 naar 5,90 euro per aandeel. Beide partijen melden dat ze nu over bijna 60 procent van de TMG-aandelen beschikken. Het verhoogde bod komt er nadat de markt van de tijdschriften werd onderzocht.

Eind januari had Talpa, het Nederlandse tv-bedrijf van John de Mol, ook al een bod van 5,90 euro per aandeel ingediend. Een hoger bod van Mediahuis komt er niet, zegt topman Gert Ysebaert, die rekent op een "spoedige afronding".

Al 60 procent verworven

Door het aandelenbelang van Navitas B.V. (de investeringsmaatschappij van de familie Zeeman), goed voor 6,7 procent, over te nemen beschikt Mediahuis "met zekerheid" over bijna 60 procent van de aandelen in TMG. 42 procent was immers al in handen van de familie Van Puijenbroek. Op 10 februari nam Mediahuis nog de 11 procent over die Delta Lloyd in TMG had. (42% + 11% + 6,7% = 59,7%)

Tegen 8 maart zullen de Vlaamse uitgever en de Nederlandse investeringsmaatschappij een aanvraag tot goedkeuring van het bod indienen bij de financiële waakhond, de Nederlandse Autoriteit Financiële Markten.

De Mol heeft echter laten weten dat de verkoop van zijn belang in TMG van ruim 20 procent geen optie is. Ysebaert (Mediahuis) wil snel rond de tafel gaan zitten met Talpa. "We sluiten continuering van het aandelenbelang van Talpa in TMG zeker niet bij voorbaat uit."

Meest gelezen