Kans is groot dat u straks niet meer weet waar u dit gelezen hebt

Bijna de helft van de lezers van online nieuws is na nog geen 2 uur vergeten waar ze dat nieuws hebben gelezen. Dat en meer blijkt uit een onderzoek van Pew Research Center dat peilde naar de leesgewoontes van de surfende Amerikaan.
Het nieuwsmerk CNN wordt het vaakst genoemd als nieuwsbron.

Pew Research Center heeft gedurende 5 dagen 2.000 volwassen Amerikanen tussen 18 en 29 jaar oud bevraagd over hun consumptie van online nieuws. Daarbij valt vooral op hoe snel mensen vergeten wat ze waar gelezen hebben. 44 procent van de ondervraagden is na minder dan 2 uur al vergeten wat de bron van het nieuws was dat ze hadden gelezen.

De perceptie dat surfers vooral nieuws lezen via sociale media klopt niet helemaal, zo blijkt nog uit het onderzoek. De Amerikaanse surfers kwamen even vaak op een artikel terecht via een nieuwssite zelf als via sociale media. Respectievelijk 36 en 35 procent. Dat was minder het geval via e-mail, tekstberichten en zoekmachines.

10 procent van de respondenten noemt het medium Facebook als de bron van een nieuwsbericht. In dat verband is de hoofdvogel voor CNN. Die nieuwszender worstelt al jaren met belabberde kijkcijfers in eigen land, maar online wordt hun merk het vaakst genoemd als bron van nieuws. Op de voet gevolgd door Fox News.

Tot slot en weinig verrassend: als nieuws van een vriend of vriendin komt, is een lezer veel meer geneigd om te reageren of verder opzoekingswerk te doen (73 procent), dan wanneer dat nieuws rechtstreeks zijn weg vindt naar de lezer (49 procent).

Voor meer details en grafieken kunt u hier terecht voor het volledige Amerikaanse onderzoek.

Meest gelezen