Becijferd: zo gaat u met (sociale) media om

De Vlaming is meer dan ooit digitaal. Dat blijkt uit de jaarlijkse Digimeter, een onderzoek naar het mediagebruik in Vlaanderen. Waar haalt de Vlaming zijn nieuws? Hoe luistert hij naar muziek of kijkt hij video? En hoe zit het met sociale media? Een greep uit de vele cijfers die zijn verzameld.
SCIENCE PHOTO LIBRARY

Sociale media

We zijn met z’n allen actief op sociale media, zoveel is duidelijk. Maar liefst acht op de tien Vlamingen geven aan minstens één keer per maand gebruik te maken van een sociaalnetwerksite.

Facebook blijft de populairste in zijn soort en groeit zelfs nog wat ten opzichte van vorig jaar. En toch blijft Mark Zuckerberg maar beter bij de pinken. Waar dertigers en veertigers énkel op Facebook zitten, blijken tieners hun aandacht te verdelen. Zij zien Facebook trouwens steeds minder als belangrijkste netwerk. Instagram - dat weliswaar eigendom is van Facebook - wint daarentegen behoorlijk aan populariteit.

Nieuws

De actualiteit volgen we nog steeds het liefste via radio en tv, maar de trend van de onlinenieuwsconsumptie blijft zich voortzetten. Hoewel de standaard computer zeker nog niet ten dode is opgeschreven, wordt nieuws via smartphone alsmaar populairder, vooral bij de 15- tot 39-jarigen.

Video

Wat betreft het kijken van video is er een duidelijk verschil in de leeftijdscategorieën. De jongeren kiezen resoluut voor online video, de 30- tot 49-jarigen gaan voor een combinatie van online en traditionele tv, de ouderen (50-plussers) kijken vooral naar de klassieke televisie. Een groot deel zegt bovendien niet op dagelijkse basis naar video te kijken.

Audio

Bij audio is het verhaal toch wat anders dan bij video. Daar kiezen ook de jongeren voor een combinatie tussen het "nieuwe" (het online streamen van muziek) en het “traditionele” (de klassieke radio). De ouderen blijven echter - net als bij video - vasthouden aan de klassieke radio. 

Communicatie

In tegenstelling tot wat velen misschien denken, blijft de klassieke sms het over het algemeen goed doen. Al is de kans niet onbestaande dat dat communicatiekanaal de komende jaren stelselmatig zal afnemen. Bij de jongeren (15- tot 19-jarigen) heeft Facebook Messenger voor het eerst de sms voorbijgestoken in de dagelijkse communicatie. Bij de volwassenen blijft de sms het populairste, maar WhatsApp wint daar vrij snel aan populariteit. Nog opvallend: er worden weer meer klassieke telefoontjes gepleegd in vergelijking met vorig jaar.

Meest gelezen