"Cynisch, maar sinds aanslag is Charlie Hebdo zeer rendabel geworden"

Bijna twee jaar na de aanslag op Charlie Hebdo verkoopt het Franse satirische magazine in ons land nog altijd een veelvoud van wat voordien over de toonbank ging. Nog iedere week worden er zo'n 8.000 exemplaren verkocht, terwijl dat er voor de aanslag slechts 400 tot 500 waren.
AFP or licensors

De aanslag op 7 januari 2015 doodde enkele van de bekendste cartoonisten van Charlie Hebdo, maar blijkt toch niet het einde van het blad te hebben ingeluid. Want twee jaar na het drama blijven de verkoopcijfers hoog, niet alleen in ons land.

"Over de grenzen heen verkoopt Charlie Hebdo toch enkele honderdduizenden stuks", zegt Tom Vermeirsch, commercieel directeur van distributiebedrijf AMP. "Onlangs kwam er zelfs nog een Duitstalige versie van het blad bij. Het is cynisch, maar sinds de aanslag is Charlie Hebdo een zeer rendabel blad geworden."

Ook in Vlaanderen goede verkoopcijfers

Van het eerste nummer vlak na de aanslag werden ongeveer 500.000 exemplaren verkocht in ons land. "De Belgen kochten het magazine toen vooral uit steun. De oplage is sindsdien uiteraard gezakt, maar nu blijft ze min of meer stabiel. Er blijkt veel interesse voor het blad. Tot voor de aanslag kenden veel mensen Charlie Hebdo niet, nu staat het op de radar."

In het verleden was Charlie Hebdo bovendien slechts in enkele honderden winkels te koop. Nu verkopen 3.000 krantenwinkels het magazine, of ongeveer 80 procent van het totaal. "En opvallend: ook in Vlaanderen zijn er goede verkoopcijfers."

Vandaag ligt een speciale editie van Charlie Hebdo in de rekken. Op de voorpagina: "2017, enfin le bout du tunnel." (2017, eindelijk het einde van de tunnel.) Met daarbij de tekening van de lange loop van een geweer, vastgehouden door een moslimterrorist.

Meest gelezen