VTM stopt na twintig jaar met "Royalty"

VTM stopt na twintig jaar met "Royalty", het wekelijkse programma over de Belgische en buitenlandse koninklijke families. "De belangstelling voor het koningshuis neemt af, vooral bij jongeren. Dat laat zich voelen in de kijkcijfers", zegt hoofdredacteur Kris Hoflack.

"Royalty" bracht 20 jaar verslag uit van de "mooie en minder mooie momenten" uit de geschiedenis van de Belgische en buitenlandse vorstenhuizen. "In tegenstelling tot bijvoorbeeld het Britse en het Nederlandse koningshuis is het Belgische koningshuis eerder terughoudend in zijn communicatie met de pers. Dat maakt het na twintig jaar niet eenvoudig om journalistieke invalshoeken te blijven bedenken en eigentijdse televisie rond koninklijke onderwerpen te maken", zegt Hoflack.

Daarnaast zijn er volgens Hoflack ook nieuwe initiatieven die de nieuwsdienst van de commerciële omroep wil ontwikkelen. "De toenemende digitalisering via smartphone en sociale media leidt namelijk tot een ingrijpende verandering in de nieuwsconsumptie. En daar wil "VTM Nieuws" meer dan ooit op inzetten. Elke euro kan je maar één keer uitgeven. Dat betekent dat je als hoofdredacteur soms moeilijke keuzes moet maken om de beschikbare middelen anders in te zetten."

Op zondag 18 en 25 december sluit het programma af met een terugblik op 20 jaar "Royalty".

Meest gelezen