Medialaan krijgt 17.500 euro boete van mediaregulator

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft Medialaan in totaal 17.500 euro boete opgelegd. Tijdens controles werden zowel op VTM als op 2BE (het huidige Q2) inbreuken op het Mediadecreet vastgesteld, meldt de VRM.

De VRM heeft op 1 juni 2016 verschillende uitzendingen van verschillende televisieomroepen gecontroleerd. Op VTM werd op dat moment een sponsorboodschap voor "Tönnissteiner" uitgezonden, die onder meer "het wervend karakter" heeft van een "ingekorte reclameboodschap die de kijker aanzet tot consumptie van de verschillende producten uit het gamma van Tönnissteiner".

"Het Mediadecreet bepaalt dat een sponsorboodschap niet mag aanzetten tot consumptie. Bijgevolg beantwoordt deze sponsorboodschap niet aan de bepalingen van het Mediadecreet", zegt de VRM. De regulator legt VTM daarvoor een geldboete van 10.000 euro op.

De VRM heeft op 5 juli ook inbreuken vastgesteld tijdens uitzendingen van het toenmalige 2BE (nu Q2). De regulator legt daarvoor een boete van 2.500 euro op. Er werd een sponsorboodschap uitgezonden die geen sponsoridentificatie bevat. De zender wordt ook voor 5.000 euro beboet omdat er twee reclameblokken werden uitgezonden, waarbij er geen duidelijk herkenbare afbakening van reclame en redactionele inhoud was.

Ook de digitale zender Stories TV heeft een boete beet. De zender moet 2.000 euro betalen, onder meer voor het overtreden van de regels rond productplaatsing.

Meest gelezen