VTM krijgt 20.000 euro boete voor inbreuken op mediadecreet

De Vlaamse Regulator voor de Media heeft VTM een boete van 20.000 euro opgelegd omdat reclame en redactionele inhoud niet duidelijk herkenbaar werden afgebakend, zoals het mediadecreet oplegt. Het gaat om een uitzending van "The voice van Vlaanderen" en van "Blind getrouwd".

Bij "The voice van Vlaanderen" op 20 mei wordt in 3 reclameblokken telkens een fragment met redactionele inhoud getoond. "De presentatrice van het programma vermeldt dat de sms-lijnen op dat ogenblik sluiten en dat de kijker geen geldige stem meer kan uitbrengen voor zijn favoriete deelnemer", aldus de VRM. "Noch aan het begin, noch aan het einde van deze redactionele boodschap is een visueel, akoestisch of ruimtelijk middel waarmee de reclamespots van deze redactionele boodschap worden onderscheiden."

Het mediadecreet bepaalt echter dat televisiereclame duidelijk moet kunnen worden onderscheiden van redactionele inhoud. De VRM legde VTM een boete van 15.000 euro op. Daarbij hield de regulator rekening "met het gegeven dat het een ernstige inbreuk betreft" en met het feit dat Medialaan voor een eerdere inbreuk op hetzelfde artikel in het mediadecreet al een boete kreeg.

Bij het programma "Blind getrouwd" op 10 april stelde de VRM dan weer vast dat de beginbumper van de twee reclameblokken die het programma onderbreken, telkens beeldvullend minder dan vijf seconden duurt (3 en 2 seconden) en geen vermelding "reclame" bevat. De mediaregulator legt VTM daarvoor een boete van 5.000 euro op.

Meest gelezen