Bicky Burger choqueert met omstreden alzheimerpost

Bicky Burger heeft op Facebook een publiciteitsboodschap geplaatst waarin de draak wordt gestoken met mensen die lijden aan alzheimer. De stunt wordt niet door iedereen gesmaakt. "De grenzen van het ethische zijn overschreden", stelt het Expertisecentrum Dementie Vlaanderen.

Gisteren was het Wereld Alzheimer Dag en Izico, het moederbedrijf achter onder meer Bicky Burger, sprong mee op de kar. De nieuwe reclame toont een oudere man die aan tafel netjes aan een Bicky Burger begint. "Om het half uur een Bicky kunnen eten zonder schuldgevoel #tochéénvoordeel #dagvandeAlzheimer", luidt het bijschrift.

De post was wellicht ludiek bedoeld, maar schiet toch bij heel wat mensen in het verkeerde keelgat. Dat bleek ook uit Facebookreacties als "ik hoop dat iedereen die aan deze campagne meewerkte alzheimer krijgt". In de loop van de dag leek het bericht plots weg, maar op dit moment is de post toch nog steeds te zien op de bewuste Facebookpagina.

"Jammerlijke zaak"

Bij het Expertisecentrum Dementie Vlaanderen kreeg men ook lucht van de zaak. "We zijn door verschillende mensen die te maken hebben met dementie gecontacteerd geweest. De post is blijkbaar ook viraal gegaan", legt directeur Jurn Verschraegen aan onze redactie uit.

"Er is veel inspanning gestopt in deze smakeloze reclame." Hij wijst erop dat -en zeker op Wereld Alzheimer Dag- zulke posts gevoelig liggen. "Bovendien trekt de commentaar bij de foto de ziekte in het belachelijke. Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie. Maar het is geen gouden regel dat patiënten na een halfuur iets vergeten, zeker niet in de beginfase."

Dat de omstreden post nog steeds online staat, vindt Verschraegen een "jammerlijke zaak. "Je kan er proberen de humor van in te zien, zoals sommigen zeggen, maar hier zijn de grenzen van het ethische toch overschreden." Verder wil het Expertisecentrum niet gaan om het "choquerende bericht" niet te veel aandacht te geven.

Bij Izico wil men niet reageren op de commotie. "Over beslissingen die intern zijn genomen, wensen wij niet te communiceren", klinkt het in een reactie aan onze redactie.

Niet de enige post die smakeloos wordt gevonden

Op de Facebookpagina van Bicky Burger is er nog wel kritiek te vinden op bepaalde posts. Zo is er eentje die deze maand inspeelt op de Vier-serie "Callboys" (zie foto). "Bel vanavond je favoriete callboy, maar wel van zijn piemeltje blijven!", staat er bij een foto van een jongen die hamburgers aan huis levert. "Zo'n foute slagzin van zo'n bedrijf" en "Die beschrijving + horroremoticon", valt er te lezen.

Op 1 augustus prijkt er voor Girlfriend Day een andere foto. Daarop is Bickysaus en een doos met papieren zakdoekjes te zien. Een duidelijke knipoog naar masturbatie. "Beste single mannen, verwen jezelf maar eens goed", is de leuze. "Wat heeft dit nu weer met een Bicky te maken? Jullie zijn echt hopeloos bezig", reageert een man meteen. "Redelijk fout", staat er even verder te lezen.

Bij moederbedrijf Izico was er vanochtend niemand bereikbaar voor commentaar om de posts toe te lichten.

Meest gelezen