Twitter wil videoposts belonen met advertentie-inkomsten

Wie een filmpje deelt via Twitter, wordt daar binnenkort mogelijk beloond met een deel van de advertentie-inkomsten. Met deze maatregel wil de sociaalnetwerksite het aandeel videoberichten op zijn platform een dutje in de rug geven, om de concurrentie met YouTube en Facebook te versterken.

Twitter heeft momenteel al een advertentieprogramma voor bedrijven die video's tweeten. Via het Amplifypakket maken ze aanspraak op een stukje advertentie-inkomsten. Dat systeem wil Twitter nu uitbreiden naar particulieren.

De sociaalnetwerksite kondigt zijn koerswijziging aan in een bedrijfsblog. Tot nu kregen slechts enkele bedrijven advertentie-inkomsten, in ruil voor hun getweete filmpjes. "Maar we willen Twitteraars van alle pluimage de kans bieden om voordeel te halen uit de dingen die ze posten, en daar op iets grotere schaal geld aan te verdienen", klinkt het.

Prerolls

GeĂŻnteresseerden kunnen zich kandidaat stellen. Wie wordt goedgekeurd door Twitter kan ervoor kiezen om standaard een kort reclamefilmpje (een zogenoemde "preroll") toe te voegen voor de start van hun video, of geval per geval. De inkomsten van die adverteerders worden in dat geval verdeeld tussen Twitter zelf en de verspreider van het filmpje. De beelden in kwestie worden geen eigendom van Twitter: gebruikers kunnen ze gerust nog op andere platformen delen.

De precieze verdeelsleutel is onduidelijk. Het is niet ondenkbaar dat Twitter ruim de helft van die inkomsten alsnog zelf zal afromen.

Meest gelezen