Kijkcijfers voor MTV Video Music Awards kelderen

De kijkcijfers voor live-evenementen blijven kelderen. De trend wordt alvast bevestigd door de tegenvallende kijkcijfers voor de MTV Video Music Awards. Die werden afgelopen zondag gevolgd door ruim een derde minder kijkers dan het jaar voordien.

De MTV Video Music Awards wisten afgelopen zondag 6,5 miljoen kijkers te lokken. Dat zijn er zo'n 34 procent minder dan het jaar voordien, toen 9,8 miljoen kijkers het evenement volgden. Viacom, het moederbedrijf van MTV, zond het nochtans uit via elf kabelzenders, en had met Beyoncé, Rihanna en Britney Spears genoeg sterren op het podium staan. Maar dat mocht niet baten.

De teleurstellende cijfers verbazen niet echt. Ze lijken eerder de trend te bevestigen dat ook live-evenementen het op tv minder goed doen. Een paar voorbeelden: de Oscaruitreiking werd dit jaar gevolgd door de minste kijkers in acht jaar, en de Emmy's lieten zelfs een absoluut diepterecord noteren. Niet alleen showbizzevenementen zien de belangstelling verslappen. Ook de Olympische Spelen konden minder (Amerikaanse) kijkers bekoren dan gewoonlijk.

Het MTV-evenement deed het op tv dan wel matig, op het internet leefde het wél, en hoe. Vorig jaar waren er 4,4 miljoen streams via Facebook, dit jaar maar liefst 45,8 miljoen. Hoe indrukwekkend die cijfers ook zijn, voor Viacom leveren ze financieel weinig op. De zender rekent vooral op inkomsten door reclame tijdens een traditionele tv-uitzending.

Meest gelezen