Radio 1 en Qmusic sterkste stijgers in radiolandschap

Radio 1 en de commerciële zenders winnen aan populariteit. Dat blijkt uit de radiocijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). Radio 2 blijft met een marktaandeel van 27,86 procent wel nog ruimschoots de grootste zender van Vlaanderen.

De nieuwe CIM-cijfers omvatten de zogenoemde tweede golf. Die beslaat de periode van eind maart tot eind juni 2016.

Radio 1 is bij de VRT de sterkste stijger: van een marktaandeel van 8,20 procent tijdens de eerste golf tot een aandeel van 9,38 procent tijdens de tweede golf. Ook de overige openbare netten, MNM en Klara, doen het beter. MNM's marktaandeel stijgt met 0,73 procentpunt tot 10,53 procent; dat van Klara met 0,23 procentpunt tot 2,41 procent.

Ten opzichte van de eerste golf moeten Radio 2 en Studio Brussel terrein prijsgeven. Het marktaandeel van Radio 2 gaat van 29,83 naar 27,86 procent, terwijl Studio Brussel zijn aandeel zag dalen van 14,11 naar 13,05 procent. 

Het zijn vooral de commerciële netten die aan populariteit winnen. Zowel Qmusic (13,39 procent; +1,67 procentpunt) als Nostalgie (5,88 procent; +0,22 procentpunt) zien hun marktaandeel stijgen. JOE (7,76 procent; -0,62 procentpunt) moet na het recordaandeel van 8,38 procent tijdens de vorige golf wel opnieuw wat inboeten.

"Luisteraars waarderen versterking met extra uitzendingen"

"Onze luisteraars waarderen ons dagelijks nieuws- en duidingsaanbod dat we afhankelijk van de actualiteit versterken met extra uitzendingen, die er vaak geweest zijn in deze nieuwsrijke en onzekere periode. Ook Studio France met de live verslaggeving rond het EK voetbal viel in de smaak", zegt Filip Pletinckx, nethoofd van Radio 1. "En uit de vele reacties van luisteraars op de eerste editie van de Classics 1000 bleek dat we ook muzikaal een gevoelige snaar raakten."

Meest gelezen