Medialaan koopt televisiezender Acht over

Medialaan koopt televisiezender Acht over van Concentra. Dat meldt het mediabedrijf in een persbericht. Het bedrijf uit Vilvoorde wil de zender omvormen tot een mannenzender. Medialaan breidt zo haar televisieactiviteiten voort uit.

Vanaf 1 juli komt televisiezender Acht in handen van Medialaan. Het mediabedrijf uit de gelijknamige laan in Vilvoorde neemt de zender over van mediagroep Concentra. Medialaan wil Acht omvormen tot een mannenzender en zal programma's uitzenden gericht op mannen tussen 18 en 54 jaar. Volgens het persbericht zullen ook een aantal bestaande programma's van Acht worden overgenomen.

Medialaan is het mediabedrijf achter onder meer VTM, 2BE, Q-music en Vitaya. "We zijn verheugd met de overname van Acht, die onze televisieportefeuille heel mooi aanvult", meldt CEO Peter Bossaert. "Nieuwe kijkmodellen zijn dé groeipoot, maar klassieke tv blijft wel de belangrijkste contentbron van die digitale platformen. In die klassieke markt is Acht een hele mooie opportuniteit."

Hoewel de zender al vanaf 1 juli in handen komt van Medialaan, wordt de zender pas vanaf het najaar omgevormd tot mannenzender. Meer details over het nieuwe programmaschema zijn voorlopig nog niet bekend.

Gatz: "Geen mededingingsproblemen"

Vlaams minister van Media Sven Gatz (Open VLD) vermoedt dat er geen mededingingsproblemen zullen zijn met de overname van Acht door Medialaan. "Gelet op de omvang van Acht, denk ik niet dat er problemen zullen zijn", zegt hij in "De ochtend".

"Op dit ogenblik zijn er een drietal mediabedrijven -twee private en een publieke- die samen de Vlaamse markt verdelen", zegt Gatz. "Ze doen dat op een verstandige manier, waardoor de meeste lezers, kijkers en luisteraars aan hun trekken komen."

Meest gelezen