Europa wil dat video-on-demand bijdraagt aan Europese producties

De Europese Commissie wil de regels voor audiovisuele diensten aanpassen aan de opkomst van video-on-demanddiensten en videoplatforms. De voorstellen bevatten onder meer maatregelen om kinderen te beschermen en Europese content te promoten. Europa wil aanbieders als Netflix verplichten om 20 procent van hun catalogus voor te behouden voor Europese producties.

De Europese Commissie heeft woensdag een update gepresenteerd van de richtlijn over audiovisuele diensten. Bedoeling is de spelregels voor traditionele televisieomroepen en nieuwe spelers als video-on-demanddiensten en videoplatforms evenwichtiger te maken.

Zo krijgen ook deze nieuwe spelers te maken met maatregelen om minderjarigen te beschermen tegen porno of geweld of burgers tegen haatzaaiende boodschappen. Ook Europese content blijft een aandachtspunt.

Op dit ogenblik investeren televisieomroepen ongeveer 20 procent van hun inkomsten in eigen content, on-demanddiensten minder dan een procent. De Commissie stelt voor dat de on-demanddiensten minstens 20 procent van hun catalogus moeten voorbehouden aan Europese producties.

Lidstaten krijgen ook de mogelijkheid om de on-demanddiensten in het land een financiële bijdrage te laten betalen voor de financiering van Europese content.

Momenteel hanteert meer dan de helft van de lidstaten één of andere vorm van quotum, dat varieert van 10 tot 60 procent. Onoverkomelijk lijkt de nieuwe regel niet. Gemiddeld één op vier films in het huidige on-demandaanbod is reeds van Europese makelij en ook de catalogi van grote spelers als Netflix en iTunes bestaan al voor ruim 20 procent uit Europees werk.

Mensen kijken ook vaker online om televisiereclame te vermijden. De Commissie wil de omroepen dan ook wat tegemoet komen. De regel blijft dat omroepen niet meer dan 20 procent van hun zendtijd aan reclame besteden, maar ze krijgen meer vrijheid om te beslissen wanneer ze verspreid over de dag reclame uitzenden, omdat ze zich niet meer hoeven te beperken tot 12 minuten per uur. De omroepen en de on-demandaanbieders krijgen ook meer flexibiliteit op het vlak van productplaatsing en sponsoring.

Meest gelezen