Verkoop digitale kranten rondt voor het eerst kaap van 100.000
De teller van de betaalde digitale dagbladen staat intussen op 104.671, een stijging met 6,9 procent. Het favoriete platform van de Belgen blijft evenwel de "klassieke" krant, goed voor 1.246.248 exemplaren. De krantenverkoop blijft echter achteruitgaan. Ter vergelijking: tussen januari en december vorig jaar werden nog 1.254.834 kranten verkocht.
Aan Nederlandstalige kant gingen Het Laatste Nieuws (-0,3 procent, tot 275.404 exemplaren), De Standaard (-0,6 procent, tot 99.965 exemplaren) en Het Belang van Limburg (-0,6 procent, tot 94.440 exemplaren) er licht op achteruit. Het Nieuwsblad daalde met 1,3 procent (tot 246.610 exemplaren), Gazet van Antwerpen met 1,8 procent (tot 89.850 exemplaren). Een positieve noot was er voor De Tijd (+0,3 procent, tot 41.183 exemplaren) en De Morgen (+0,1 procent, tot 54.912 exemplaren).
In het zuiden van het land gaan alle titels er licht op achteruit, behalve L'Avenir en Sudpresse, die zich handhaven op respectievelijk 82.891 en 91.701 exemplaren.
Het aantal Belgen dat zijn nieuwshonger stilt op de websites van de kranten, stijgt nog altijd voort, al is de groei van die gratis digitale verspreiding beperkt in vergelijking met vorig jaar. De gratis trafiek steeg met 0,6 procent. Die cijfers geven echter niet het volledige plaatje. "Alle trafiek die via apps komt, is nog niet opgenomen, terwijl deze vorm van verspreiding groeit."
De CIM-cijfers werden vandaag verspreid door Newsworks, het sectorinitiatief van de vier belangrijkste dagbladregies in België. Newsworks vertegenwoordigt twaalf nieuwsmerken, met name de merken van Persgroep Advertising, IPM Advertising, Rossel Advertising en Mediahuis Connect. Het kwartaalrapport geeft elke drie maanden de stand van zaken op de dagbladmarkt weer op basis van een jaargemiddelde.