Radio 1 opvallende groeier in radiolandschap

Radio 1 is een opvallende groeier in het radiolandschap. Dat blijkt uit de meest recente CIM-radiocijfers die vandaag bekendgemaakt zijn. Het gaat om de cijfers van de zogenaamde derde golf, de periode van eind augustus tot eind december 2015. Vooral Q-Music geeft marktaandeel prijs.
ƂĀ© VRT

Iets meer dan 4,2 miljoen Vlamingen (77,6%) luisteren dagelijks naar de radio. Meer dan 3 miljoen daarvan stemmen dagelijks afĀ  op de VRT-netten.

Radio 2 blijft de grootste radiozender van Vlaanderen, met een marktaandeel van 29,2 % (tegenover 27,8% een jaar geleden). Een opvallende groeier is Radio 1, het marktaandeel van de actuazender stijgt van 8,2% naar 9,4 %. Ook jongerenzender MNMĀ stijgt van 8,8% naar 10,2%.

Studio Brussel behoudt zijn niveau (12,9%) en ook Klara blijft ongeveer stabiel tegenover een jaar geleden (2,1%).

"We blijven inzetten op een evenwichtig aanbod waar zoveel mogelijk Vlamingen zich verbonden mee voelen", zegt VRT-radiomanager Els Van de Sijpe. "Daarbij staan voor ons een goede mix van actualiteit, muziek van alle genres en engagement voorop."

De sterkste daler is Q-Music, dat 2,2 procentpunt moet prijsgeven, tot 12,5 %, maar wel de grootste commerciƫle radiozender blijft. "We hebben afgelopen september de nieuwe Q gelanceerd ", reageert Tom Klerkx, programmadirecteur radio van Medialaan. "We weten dat radioluisteraars gewoontedieren zijn en dat het dus even duurt vooraleer mensen een nieuw geluid gewoon worden. We kiezen bewust voor een langetermijnverhaal. Het is wel fijn om te zien dat de nieuwe Q een mooie aansluiting vindt bij de generatie jongvolwassenen tussen 18 en 34 en dat we in die doelgroep de meest beluisterde zender zijn." Ook JOE FM (- 1 ,1 procentpunt tot 7,6%) en Nostalgie (- 0,3 procentpunt tot 5,7 %) verliezen terrein.

Meest gelezen