CEO Telenet: "Prijzen zullen opnieuw stijgen begin volgend jaar"

Telenet zal begin volgend jaar opnieuw een prijsverhoging doorvoeren. Dat heeft CEO John Porter aangekondigd in "De afspraak" op Canvas. De stijging is nodig omdat het dataverbruik sterk blijft groeien, aldus Porter. Eind vorig jaar kondigde Telenet eveneens een prijsverhoging aan en daar was toen veel om te doen.

De prijzen jaarlijks aanpassen is routine in de telecomsector, zo zegt Porter, die toegeeft dat de communicatie vorig jaar niet zo goed verlopen is. Nu verwacht hij minder heisa. "De mensen zullen er deze keer niet zo door schrikken." De communicatie over de prijsverhoging aan de Telenet-klanten volgt in januari, de aanpassing zelf later op het jaar.

Hoe groot de stijging zal zijn, is nog niet duidelijk. Maar volgens Porter wordt het minder dan vorige keer (dat was toen gemiddeld tussen 2 en 3 euro per maand) en zullen de bedragen in lijn liggen met de inflatie. "We houden onze prijsaanpassingen zo laag mogelijk."

Als reden wijst Porter naar het stijgende dataverbruik. "De hoeveelheid data die onze klanten verbruiken, is in de vorige 18 maanden meer dan verdubbeld. Dus moeten we ook investeringen blijven doen en onze capaciteit verhogen."

Daarnaast wijst de Telenet-CEO erop dat zijn bedrijf nieuwe functies aanbiedt en druk aan het werk is om de internetsnelheid op te trekken, onder meer door het project "De Grote Netwerf". Dat moet de snelheid over enkele jaren naar één gigabit per seconde brengen.

Eind vorig jaar leidde de prijsverhoging voor internet en digitale tv tot heel wat commotie. Meer dan 70.000 mensen ondertekenden een onlinepetitie om de telecomgigant te doen afzien van de verhoging, wat niet gebeurde. Telenet is marktleider op vlak van internet en digitale televisie.

"Lokale fictie is wat de Vlaamse kijkers willen"

Porter bevestigde in "De afspraak" ook dat Telenet volop wil inzetten op eigen fictiereeksen. Een eerste reeks, "Chaussée d'amour", zou in de loop van 2016 aangeboden worden. "We voelen dat we een rol te spelen hebben op het vlak van content in Vlaanderen. Lokale fictie is wat de Vlaamse kijkers willen."

Telenet gaat daarbij op zoek naar nieuwe methodes om inkomsten te genereren. "Investeren in lokale content en verwachten dat enkel reclame de investeringen terugbetaalt is een heel moeilijk model in deze tijd", klinkt het.

Van Vier en Vijf, de zenders waar Telenet begin dit jaar instapte, verwacht de CEO "meer continuïteit". "Er zijn te veel ups en downs", besluit hij.

Bekijk het interview met Porter in "De afspraak":

Meest gelezen