Mededingingsautoriteit legt Sanoma boete van 50.000 euro op wegens hinderen onderzoek (2)

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft een boete van 50.000 euro opgelegd aan Sanoma Media België wegens het hinderen van een onderzoek door het laattijdig verstrekken van gegevens. Volgens het mededingingscollege hinderde de uitgever van onder meer Flair en Libelle het onderzoek van de overname van titels door De Persgroep. Sanoma reageert verbaasd op de uitspraak.
Nicolas Maeterlinck

"Het mededingingscollege oordeelde dat Sanoma als verkoper het onderzoek van de overname van titels door De Persgroep uit onachtzaamheid heeft gehinderd door een marktstudie, waarvan het bedrijf al ten minste twee dagen kennis had, pas neer te leggen nadat de auditeur zijn standpunt moest bepalen over mogelijke bezwaren tegen de overname", luidt het donderdag in een mededeling van de Mededingingsautoriteit.

Het mededingingscollege laat ook nog weten dat het de "goede trouw" van Sanoma niet betwist. Het college oordeelde dat ondernemingen wegens de korte termijnen in een concentratie-onderzoek een bijzondere zorgvuldigheidsplicht hebben. "Het oordeelde ook dat het feit dat de studie wellicht niet tot andere grieven zou hebben geleid, niet betekent dat het laattijdig neerleggen van relevante gegevens waarom was gevraagd een onderzoek niet hindert", luidt het.

Sanoma reageert donderdagmiddag verbaasd op de uitspraak. "We gaan er niet mee akkoord", zegt woordvoerster Sofie Deleu. "De Mededingingsautoriteit zegt zelf dat we ter goeder trouw hebben gehandeld en dat onze medewerking niet betwist wordt. We hebben nooit de intentie gehad om het onderzoek tegen te werken en zijn dus erg verbaasd met deze uitspraak."

Het mediabedrijf onderzoekt nu of het in beroep kan gaan en zo ja, of het dat ook zal doen.

Volgens Jacques Steenbergen, voorzitter van de Mededingingsautoriteit, is het effectief mogelijk dat een bedrijf in beroep gaat tegen een beslissing van de autoriteit. Dat gebeurt dan bij het hof van beroep. Nog volgens Steenbergen is het de eerste keer dat de Mededingingsautoriteit een boete oplegt in het kader van een procedurele inbreuk.

De Mededingingsautoriteit keurde begin augustus de overname van tijdschriften Humo, Story, Teve-blad en Vitaya door De Persgroep goed. Er zijn wel voorwaarden aan verbonden: zo moet De Persgroep verzekeren dat Humo, Story en TeVe-Blad voor de duur van deze verbintenis en in zoverre zij eigendom blijven van De Persgroep of een door haar gecontroleerde onderneming, niet worden omgevormd tot kopblad.

Meest gelezen