Marec: "Charlie Hebdo spot niet met peuter Aylan"

Van #jesuischarlie naar #jenesuispascharlie in acht maanden tijd. De cartoons in de nieuwe editie van het satirische blad Charlie Hebdo met het Syrische kindje Aylan in de hoofdrol hebben de voorbije dagen uiteenlopende reacties uitgelokt in de klassieke en op sociale media. Veel onbegrip, waarbij Charlie Hebdo een gebrek aan respect verweten werd. Collega-cartoonist Marec verdedigt het blad en probeert de cartoons toe te lichten: "Dit is hard, maar kritisch."

In de nieuwe editie van Charlie Hebdo prijken twee cartoons waarin de Syrische kleuter Aylan Kurdi de hoofdrol speelt of waarin zijdelings naar hem verwezen wordt.

De ene cartoon is bijna een kopie van de bewuste foto waarin Aylan op het strand ligt. "Zo dicht bij zijn doel..." Op de achtergrond staat een reclamebord met een McDonalds-clown, met de tekst "Promo! Twee kindermenu's voor de prijs van één."

Op de tweede cartoon zien we Jezus over water lopen, terwijl een kind verdrinkt. "De christenen lopen over water. De moslimkinderen verdrinken", staat erbij te lezen. Bovenaan op de cartoon: "Het bewijs dat Europa christelijk is."

"Zijn we hiervoor op straat gekomen?"

Opvallende cartoons die veel mensen gechoqueerd hebben. "Is dit waarvoor al die wereldleiders in Frankrijk op straat zijn gekomen?", vraagt een Engelse moslim zich op Twitter af. Veel mensen verweten Charlie Hebdo een gebrek aan respect. Van #jesuischarlie naar #jenesuispascharlie in acht maanden tijd. Ook verschillende klassieke media verweten Charlie Hebdo met Aylan te spotten.

De Vlaamse cartoonist Marec, die zelf ook cartoons over Aylan heeft gemaakt, is het daar niet mee eens. "Ik stoor me aan die krantenkoppen. Ik vind niet dat Charlie Hebdo met Aylan spot", zei hij in "De wereld vandaag" op Radio 1. "Deze cartoons typeren Charlie Hebdo, ze zijn hard, maar kritisch."

Marec probeert de cartoons te duiden. "In die clown zie ik onze maatschappij. Hij symboliseert dat we allemaal gechoqueerd zijn door wat er gebeurt en daarom allemaal veel beloven." De Jezus-cartoon bekritiseert volgens Marec het Europese superioriteitsgevoel ten opzichte van andere volkeren. "Het wil zeggen dat wij ons nog altijd beter vinden dan de rest."

Hypocriet Europa

Zo denkt ook de Britse journalist Sunny Hundal van The Independent erover. "Het blad zet heel duidelijk de hypocrisie van de Europese onverschilligheid tegenover de Syrische doden in de kijker", schrijft hij. "De Jezus-cartoon spot met het extreemrechtse discours over het bewaren van het christelijke karakter van Europa."

Hundal benadrukt dat heel veel tekenaars het beeld van Aylan kort na zijn dood gebruikt hebben. En hij vraagt zich af: "Waarom is het oké dat kranten deze foto mogen gebruiken om racisme aan te klagen, maar niet dat een satirisch blad hetzelfde doet in zijn eigen stijl?"

De cartoons van Charlie Hebdo over Aylan zijn niet meer of niet minder dan "vrijheid van meningsuiting", besluit Hundal.

"We leven op de toppen van onze tenen"

Hoe het ook zij, de discussie over de Charlie Hebdo-cartoons toont volgens Marec aan dat het leven van een cartoonist na de aanslag op Charlie Hebdo enorm veranderd is. "We hebben als cartoonisten angst om ook maar iets verkeerds te doen. We leven op de toppen van onze tenen."

Dat cartoonisten angst hebben, is niet oké, vindt Marec. "Het is heel betreurenswaardig dat we zo moeten werken. Ik hoop dat we de steun blijven krijgen van de media waarvoor we werken, dat onze tekeningen begrepen worden en dat we geen angst moeten hebben voor bedreigingen of om ons job te verliezen."

Meest gelezen