Instagram laat meer en langere advertenties toe

Fotoapplicatie Instagram gaat in meer landen langere advertenties tonen. Dat heeft de website zelf bekendgemaakt op zijn blog. De mogelijkheden voor adverteerders worden zowel vormelijk als geografisch aanzienlijk uitgebreid.
imago stock&people

Instagram heeft wereldwijd ongeveer 300 miljoen actieve gebruikers is sinds 2012 eigendom van Facebook. Een jaar na die overname begon de applicatie al met de eerste advertenties, onder de vorm van foto's gedeeld door bepaalde merken.

De verdere uitbreiding van advertentiemogelijkheden verliep verder geleidelijk, om de gebruikers niet af te schrikken. Gedurende een hele tijd kon slechts een beperkt aantal geselecteerde adverteerders reclameboodschappen verspreiden, enkel in de VS, Japan en Duitsland. Vanaf 30 september zullen grote en kleine bedrijven mogen adverteren en dat in 30 landen, waaronder Italië, Spanje, Mexico, India en Zuid-Korea.

Formaat

Adverteerders zullen bovendien gebruik kunnen maken van landschapsfoto's. De beperking op vierkante foto's schafte Instagram enkele weken geleden ook af voor zijn gebruikers. Reclamefilmpjes zullen ook langer mogen duren. Tot nu gold er een beperking van 15 seconden. Die maximumtijd wordt verdubbeld tot 30 seconden.

Instagram wil met dit nieuw advertententiebeleid "dat in de testfase positief werd onthaald" tegemoet komen "aan een belangrijke vraag, vooral in de sectoren van e-commerce, reizen, ontspanning en detailhandel", zo staat te lezen op de blog.

Meest gelezen