De strijd om de (Amerikaanse) kijker in streamingland

Het rommelt tussen de streamingdiensten: Amazon laat nu ook het downloaden van series toe via hun streamingservice, Apple zou vanaf volgend jaar zelf series en films produceren en de Noord-Amerikaanse Netflix-bibliotheek verliest honderden films in het voordeel van Hulu. Wie wint de strijd om de (Amerikaanse) onlinekijker?

De concurrentie tussen streamingdiensten wordt steeds bitser. Vandaag nog kondigt Amazon aan dat wie het duurste abonnement neemt bij hun streamingservice ook onmiddellijk series en films kan downloaden op hun smartphones en tablets om ze zo ook offline te kunnen bekijken. Concurrenten als Netflix en Hulu bieden dat vooralsnog niet aan, maar zitten ook niet stil.

Zo meldt het Amerikaanse blad Variety dat Apple serieuze plannen heeft om zelf televisieseries of zelfs films te produceren voor op Apple TV dat binnenkort een serieuze upgrade zou krijgen. Topmensen van Apple zouden toenadering gezocht hebben bij enkele grote Hollywoodbonzen. Apple zou daarmee vooral Netflix het vuur aan de schenen willen leggen.

Netflix laat in de VS intussen het contract met Epix schieten, waardoor binnenkort honderden films uit hun Noord-Amerikaanse bibliotheek verdwijnen. Hulu neemt vrolijk het contract met Epix over, waardoor die bibliotheek dan weer uitbreidt. Epix had ook een contract met Amazon, waardoor veel films zowel op Netflix als op Amazon te vinden waren.

Unieke content

Netflix wil zich specialiseren in unieke content om zo hun positie in de steeds competitievere streamingwereld te bevestigen. Hetzelfde aanbieden als Amazon past niet in die strategie. Daarom bood Netflix recent ook niet mee op de rechten van nieuwe HBO-programma's en zet de service steeds meer in op eigen series en met "Beasts of no nation" begint het zelfs aan eigen films te werken.

De grote spelers halen alles uit de kast om die voor zich te winnen. Amazon haalde enkele maanden terug zelfs nog Jeremy Clarkson, Richard Hammond en James May van BBC-programma "Top gear" binnen voor een eigen autoshow. Doordat veel van de grote spelers vooralsnog op meer - en hopelijk ook - betere content inzetten, lijkt de onlinekijker vooralsnog te winnen bij de strijd.

Als iedereen zich echter zoals Netflix terugplooit op de "sterk staan met unieke content"-strategie, loopt de onlinekijker ook het risico bedrogen uit te komen, omdat alle series en films hopeloos verspreid geraken tussen verschillende streamingdiensten. Gelukkig voor ons speelt die strijd zich vooral af in de Verenigde Staten. Los van enkele Belgische initiatieven is - voorlopig - enkel Netflix aanwezig in België.

Met een beetje geluk is de strijd beslecht en in het voordeel van de onlinekijker gekeerd, vooraleer die overwaait naar ons land.

PA Wire/Press Association Images

Meest gelezen