Spotify wil meer informatie over gebruikers
Spotify biedt intussen de mogelijkheid aan het ritme van de muziek aan het tempo van een loper aan te passen. Dat gaat niet zonder toegang tot gegevens van de sensoren van een smartphone. Die genereren informatie over bijvoorbeeld de snelheid van de bewegingen.
Met de nieuwe gegevens moet de dienstverlening verbeterd worden en een nieuw aanbod ontwikkeld worden, klinkt het in een blogpost van het bedrijf. De personalisatie van de liedjeskeuze moet de sleutel zijn tot het succes voor toekomstige muziekdiensten. Het idee is dat de gebruikers uit miljoenen liedjes de passende muziek bij hun tijdsbesteding, situatie of zelfs stemming te horen krijgen, waarvoor veel informatie over de gebruiker vereist is.
Spotify geldt als marktleider onder de nieuwe streamingdiensten, die muziek direct van het internet afspelen. De dienst heeft 75 miljoen gebruikers, van wie 20 miljoen een betalend abonnement hebben.
Het bedrijf verzekerde nog dat het voor het delen van plaatsen, foto's en contacten afzonderlijk toestemming van de gebruiker zal vragen of die zal informeren over de mogelijkheden om dat delen uit te schakelen. Privacy en veiligheid van de gegevens krijgen de grootste prioriteit, klinkt het.