VRM legt Vijf en Vitaya boete van 2.500 euro op

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft de tv-zenders Vijf en Vitaya elk een administratieve boete van 2.500 euro opgelegd. Vijf ging in de fout met een sponsorvermelding, Vitaya schond de regelgeving op de afbakening van reclame, meldt de onafhankelijk toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media.

De VRM controleerde op 25 maart tussen 18 en 24 uur de uitzendingen van de verschillende tv-zenders. Tijdens de onderzochte periode werd bij Vijf een sponsorvermelding uitgezonden die "een promotioneel element bevat dat aanzet tot consumptie door de visuele benadrukking van een voordelig kenmerk van het product".

Volgens het mediadecreet mag een sponsorvermelding, in tegenstelling tot een reclameboodschap, geenszins aanzetten tot consumptie, aldus de VRM. Wegens een eerdere waarschuwing voor een soortgelijke inbreuk bedraagt de boete 2.500 euro.

Vitaya ging op 10 maart in de fout omdat de beginbumper voor reclameblokken geen vermelding van het woord "reclame" bevatte. Volgens de VRM kon in dit geval niet vermeden worden dat bij de kijkers verwarring kan ontstaan tussen reclame en andere programmaonderdelen.

Meest gelezen