Vlaamse magazines verliezen opnieuw terrein

De Vlaamse magazinemarkt blijft krimpen. Na het eerste trimester van 2015 is de globale verkoop op jaarbasis met 1,15 procent gedaald tot 7.336.353 exemplaren. Dat komt neer op een afname met 85.516 verkochte magazines. Dat blijkt uit cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). Over 2014 bedroeg de daling 1,19 procent, zo maakte CIM eind februari bekend.

De grootste stijging werd opnieuw neergezet door TV-Blad, dat in de opgemeten periode zijn wekelijkse verkoop met meer dan 40 procent zag toenemen tot 181.736 exemplaren. Groei was er ook voor Tv Gids Primo (+5,59 procent of 6.138 exemplaren) tot 116.024 exemplaren.

De grootste daling tekende CIM op voor Joepie met net geen 32 procent tot 28.239 exemplaren. Het jongerenblad vervelde onlangs tot een maandblad. Story zag zijn oplage met 20,45 procent dalen tot onder de kaap van honderdduizend exemplaren (97.239).

Er was verder verlies voor Flair (-18,18 procent tot 69.157 exemplaren), Humo (-12,55 procent tot 112.109 exemplaren), P-Magazine (-13,72 procent tot 28.113 exemplaren), TV Familie + Blik (-8,76 procent tot 75.856 exemplaren) en Dag Allemaal-Expres (-8,05 procent tot 298.114 exemplaren).

De betaalde digitale oplage kende een globale groei van 94,1 procent (tot 3.866) maar compenseert het verlies aan print niet. Enkel Humo (1.465) haalt meer dan duizend digitale abonnees, een stijging met 385,10 procent op jaarbasis.

De markt van de maandbladen daalde in dezelfde periode met 1,71 procent. Uitschieters waren Royals (-27 procent tot 11.324 exemplaren), Psychologie Magazine (-16 procent tot 5.994 exemplaren) en EOS (-12 procent tot 24.465 exemplaren). Marie Claire (+6 procent tot 12.520 exemplaren) was een zeldzame groeier.

In Franstalig België noteerden de weekbladen een oplagedaling van 2,62 procent tot 4,4 miljoen exemplaren. De maandbladen verloren er 3,23 procent terrein.

Meest gelezen