De Persgroep neemt Humo en Story over van Sanoma

De Persgroep neemt de weekbladen Humo, Story, TeVe Blad en maandblad Vitaya over van Sanoma. Dat hebben beide uitgeverijen zelf bekendgemaakt. Libelle TV verdwijnt van het scherm en ook "Story FM heeft niet langer een toekomst binnen de Belgisch-Nederlandse tak van Sanoma".

Toen de Belgische tak van Sanoma eind 2013 in de etalage werd geplaatst, klonk het nog dat de Belgische afdeling van het Finse bedrijf verder zou inzetten op vier sterke merken: Flair, Libelle, Story en Feeling. Eind vorig jaar heeft Sanoma beslist dat haar media-activiteiten in België en Nederland voortaan strategisch en operationeel als één geheel zouden aangestuurd worden onder de naam Sanoma Media BeNe, klinkt het in een persbericht. "Na grondige reflectie werd ten gevolge daarvan de beslissing genomen om in België de focus te leggen op de domeinen Vrouwen en Home&Deco. Dat zijn immers de domeinen waarin Sanoma in beide landen een uitgesproken expertise heeft. "

Sanoma heeft er daarom voor gekozen om Humo, Story en TeVe Blad te verkopen aan De Persgroep (zelf uitgever van onder meer Het Laatste Nieuws, De Morgen, Dag Allemaal en TV Familie). De licentie voor het maandblad Vitaya wordt eveneens overgedragen aan De Persgroep. Vijfenzestig mensen maken mee de overstap van Sanoma naar De Persgroep. Over de overnameprijs wordt niet gecommuniceerd.

Henk Scheenstra, CEO van Sanoma Media Belgium: "De keuze voor de domeinen Vrouwen en Home&Deco ligt voor de hand: zo is Libelle/Femmes d'Aujourd'hui nu al het belangrijkste vrouwenweekblad en Feeling/Gael het meest vooraanstaande vrouwenmaandblad in België. Onze lezers, en in het bijzonder vrouwen, staan hiermee centraal en zijn het uitgangspunt in onze aanpak. Door te focussen op deze domeinen zullen we nog beter onze missie kunnen vervullen: dicht bij onze doelgroepen staan met relevante en sterke merken, producten en diensten."

"Niet de bedoeling om titels meteen af te schaffen"

"Humo, Story, TeVe Blad en Vitaya zijn stuk voor stuk bladen die nauw aansluiten bij de nieuws- en entertainmentmedia die we al in huis hebben", zegt Koen Verwee, CEO van De Persgroep Publishing. "De markt van gedrukte media staat onder druk, maar is nog steeds belangrijk en meer dan de moeite waard om in te investeren. Bovendien liggen er mooie kansen om met sterke titels succesvolle digitale media uit te bouwen. Daar gaan we werk van maken, samen met onze nieuwe medewerkers."

Verwee garandeert dat Story zal blijven bestaan. "Het is niet onze bedoeling om titels aan te kopen en meteen af te schaffen. Story heeft zijn eigen positie in de markt en kan perfect naast Dag Allemaal blijven bestaan, al gaat het natuurlijk voor een deel over dezelfde onderwerpen. Op de lange termijn weet je natuurlijk nooit." Hetzelfde geldt voor TeVe Blad. De Persgroep wil ook investeren in Humo. "De verkoop van Humo loopt al jaren terug. Maar het blijft een sterk merk met een interessante digitale activiteit. We zullen daarin investeren om het merk ook multimediaal, op papier en digitaal, een stap vooruit te laten zetten", zegt Verwee.

De Persgroep-topman Christian Van Thillo liet vorig jaar verstaan dat bij een mogelijke overname van bepaalde merken van Sanoma "saneringen onvermijdelijk zijn". Dat is voor Verwee nog niet aan de orde. "Zoals steeds nemen we de titels eerst op in ons portfolio. Later bekijken we welk kader we nodig hebben om de inhoud te optimaliseren. Het is nog te vroeg om over mogelijke saneringen en afvloeiingen te spreken."

De transactie zal snel aangemeld worden bij de Belgische mededingingsautoriteit. Zo lang het onderzoek duurt en tot de beslissing van de Belgische mededingingsautoriteit, zullen de betrokken titels verder uitgegeven worden door Sanoma.

Sanoma Media Belgium stopt met Libelle TV

In de marge van de deal raakte ook bekend dat Sanoma Media Belgium vanaf juli met het tv-kanaal Libelle TV stopt. Sanoma heeft beslist om andere keuzes te maken op audiovisueel vlak en te focussen op video en niet langer in te zetten op lineaire kanalen. Ook voor Story FM wordt een andere eigenaar gezocht, gaf CEO Henk Scheenstra mee.

Libelle TV, dat midden augustus 2013 werd gelanceerd, bereikt maandelijks 1,5 miljoen kijkers en zit daarmee "on track", zegt Anouk Mertens, verantwoordelijk voor radio en televisie binnen Sanoma. Maar omdat het kijkgedrag van de consument meer en meer neigt naar online video, zal Sanoma "verder investeren in online video", omdat in deze platformen meer "winstgevende groei gerealiseerd kan worden".

Dat Libelle TV van het scherm verdwijnt heeft ook met de keuze van Sanoma te maken om de focus op de domeinen Vrouwen en Home&Deco te leggen, na de verkoop van Story, Humo, Teve Blad en Vitaya Magazine aan De Persgroep.

Ook Story FM heeft niet langer een toekomst binnen de Belgisch-Nederlandse tak van Sanoma. "Story FM moet in andere handen komen. We gaan op zoek naar een goed platform waarin Story FM tot zijn recht kan komen", zei Scheenstra. Koen Verwee van De Persgroep zegt dat er geen gesprekken tussen beide bedrijven zijn over de radiozender.

Het geflirt tussen De Persgroep en Sanoma is niet nieuw. Vorig jaar in mei raakte bekend dat De Persgroep wel interesse had in bepaalde titels van Sanoma, maar Sanoma ging voor een volledige overname van de Belgische tak. Sinds 1 januari zijn daarom de Belgische en Nederlandse tak van Sanoma geĂŻntegreerd in een bedrijf. Maar beide uitgeverijen waren elkaar blijkbaar niet uit het oog verloren. Al benadrukken Verwee en Scheenstra dat de definitieve toenadering er pas kortgeleden kwam.

Uit de oplagecijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) van februari 2015 blijkt dat Humo goed is voor een oplage van 115.722 exemplaren, Story verkoopt wekelijks 103.588 exemplaren en van Teve Blad gaan er wekelijks 163.980 exemplaren over de toonbank. Het oplagecijfer voor Vitaya Magazine ligt maandelijks op 45.336 exemplaren.

De Persgroep neemt 4 tijdschriften van Sanoma over

Meest gelezen