Radio 2 wint marktaandeel en blijft grootste Vlaamse zender

Radio 2 blijft met een marktaandeel van 29,4 procent de grootste radiozender van Vlaanderen. Studio Brussel bereikt 13,7 procent van de Vlamingen en springt over Q-Music naar de tweede plaats. De commerciële zender haalt 13 procent marktaandeel bij de totale bevolking (+12 jaar). Dat blijkt uit de luistercijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).
© VRT - Frederik Beyens

Radio 2 bereikt een marktaandeel van 29,4 %. StuBru is de tweede zender en haalt 13,7 %. MNM klokt af op een marktaandeel van 9,3 %. Radio 1 heeft een marktaandeel van 8,3 % en Klara 1,5 %.

Bijna drie miljoen Vlamingen stemmen dagelijks af op hun favoriete VRT-radionetten. "Het voorjaar op de openbare omroep werd gekleurd door gesmaakte acties als Heerlijk Helder op Radio 1, Het Grootste Arbeidsbureau op MNM en De Nieuwe Lichting op Studio Brussel", aldus VRT-radiomanager Els Van de Sijpe. "Ook later dit voorjaar zoeken onze radionetten volop de luisteraars op tijdens BEL10 op Radio 1 en Marathonradio op MNM."

Q-Music haalt een marktaandeel van 13 % bij de totale bevolking en 21,6 % bij de doelgroep 18-44-jarigen. "Q blijft hiermee de tweede grootste zender binnen de belangrijkste doelgroep 18-44", benadrukt Medialaan (de moederholding van onder meer Q-Music, JOE FM, VTM en 2BE). JOE FM heeft een marktaandeel van 7,5 % bij de totale bevolking en groeit bij de 18-44-jarigen naar 9 %.

Nostalgie, de derde landelijke commerciële zender, haalt een marktaandeel van 6,2 % bij de totale bevolking en 8,5 % bij de doelgroep 35-54-jarigen. "Nostalgie wint op elk terrein, met een sterke stijging van het marktaandeel als gevolg. Er luisteren opnieuw meer mensen naar Nostalgie; een tendens die zich nu al drie metingen blijft voortzetten", aldus algemeen directeur Dirk Guldemont.

Deze luistercijfers (golf 1 van 2015) hebben betrekking op de periode januari tot begin april van dit jaar.

Meest gelezen