Nederlandstalige kranten houden stand dankzij digitale verkoop

De Nederlandstalige kranten hebben stand gehouden in de twaalf maanden tot eind maart, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dat is vooral te danken aan de digitale verkoop, zo blijkt uit de recentste cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

De betaalde verspreiding (print + digitaal) van Nederlandstalige kranten daalde slechts lichtjes, met 0,2 procent, tot 916.501 exemplaren. Daarvan zijn er 53.845 digitaal.

De meeste Nederlandstalige kranten gingen erop vooruit. Enkel Het Laatste Nieuws (-1,9 procent) en Het Nieuwsblad (-1,1 procent) zagen hun betaalde verspreiding dalen. De twee grootste kranten van het land behouden respectievelijk een verspreiding van 280.735 en 252.916 exemplaren. De sterkste stijgers zijn De Standaard en Het Belang van Limburg (+2 procent). Ook De Tijd (+1,5 procent), de Gazet van Antwerpen (+1,2 procent) en De Morgen (+1,1 procent) gingen erop vooruit.

Uit de cijfers blijkt vooral een sterke groei van de digitale abonnementen. De Morgen ziet zelfs een toename met 134 procent tot 9.092 digitale exemplaren. Zakenkrant De Tijd, de kleinste krant van Vlaanderen, heeft de grootste digitale lezersbasis met 12.811 exemplaren.

In Franstalig België zien alle kranten hun totale verkoop krimpen. De sterkste dalers zijn Le Soir (-6,6 procent) en La Dernière Heure (-6,5 procent). Hoewel er doorgaans meer digitale abonnementen zijn verkocht, blijkt dat niet voldoende.

Meest gelezen