"Geef de openbare omroep de ruimte om te falen"

"Geef de openbare omroep de ruimte om te falen. De VRT zou meer risico moeten kunnen nemen, vooral naar jongeren toe." Dat zei Martijn Bal van iMinds, het digitale onderzoekscentrum van Vlaanderen, in de eerste hoorzitting van het Vlaams Parlement over de nieuwe beheersovereenkomst met de VRT.

Volgens iMinds heeft de VRT een grote rol te spelen in de digitale innovatie in Vlaanderen. "We horen van veel start-ups in de digitale sector dat het niet eenvoudig is de stap te zetten naar een eerste klant. Dat zou de VRT kunnen opvangen", aldus Bal. "De VRT moet kijken wat in Vlaanderen wordt ontwikkeld, veeleer dan technologie in het buitenland te kopen."

Onderzoeker Tim Raats van de VUB waarschuwt voor de gevaren van een beheersovereenkomst die in tijden van besparing moet worden opgesteld. "De nieuwe overeenkomst moet drijven op visie, ze mag niet te instrumenteel worden", zegt hij. "De VRT moet de komende jaren anticiperen, onder meer op het aanbod van spelers als Netflix. De omroep mag daarbij geen afwachtende houding aannemen, maar moet naar buiten komen met een eigen plan."

"Technologische innovatie brengt innovatieve content"

"Het is belangrijk een technologische voortrekker te zijn en niet gewoon mee te surfen", zegt ook professor Communicatiewetenschappen Pieter Ballon, verbonden aan de VUB en iMinds. "Uit onderzoek blijkt immers dat wie technologisch innoveert ook innovatieve content brengt."

Een terugkerende vaststelling bij alle onderzoekers is dat de VRT het niet langer alleen kan bolwerken, net zomin als de andere spelers in de mediasector. "Het succes van de openbare omroep mag niet langer worden afgemeten aan de eigen sterkte, maar aan die van het ecosysteem", stelt Tom Evens van de UGent.

"Het zijn de kleine spelers die vaak de echte verandering veroorzaken, maar zij hebben een open platform nodig", aldus Ballon. "Het past bij de status van de VRT om deze rol te vervullen." Ballon stelt BBC Worldwide Labs als voorbeeld. Dat geeft telkens zes start-ups de kans om door te groeien en daarbij te profiteren van de infrastructuur en het netwerk van de BBC.

De komende weken komen in het parlement nog onder meer productiehuizen, adverteerders en concurrerende zenders aan het woord. Zij moeten de meerderheid inspireren tot een nieuwe beheersovereenkomst, die vastlegt hoe de omroep er de komende vijf jaar zal uitzien.

Meest gelezen