Belgen keken nooit eerder zoveel televisie

De Belgen hebben nog nooit zoveel tv gekeken. Dat blijkt uit een nieuwe studie van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). We kijken nog altijd veel op de klassieke manier, maar ook het gebruik van nieuwe schermen neemt toe.

Sinds 2014 onderzoekt het CIM ook het kijkgedrag op nieuwe schermen: PC, laptop, tablet, smartphone en multimediaconsole. De eerste meting vond plaats in april 2014, de tweede in oktober 2014. Deze studie heeft enkel betrekking op de Belgische populatie die toegang heeft tot het internet.

Uit het onderzoek blijkt in elk geval dat het klassieke tv-toestel nog alomtegenwoordig is. Liefst 99 procent van de ondervraagden heeft een tv-toestel, een aantal dat stabiel blijft. De helft heeft twee of meer toestellen. De laptop is het meest gebruikte "nieuwe" scherm in beide landsdelen, gevolgd door de vaste PC en de smartphone.

Het tv-toestel domineert niet alleen nog altijd de Belgische huiskamer, het blijft ook nog altijd het populairst. De Belg kijkt nog steeds veel op het klassieke tv-scherm: gemiddeld liefst 3 uur en 5 minuten. In het zuiden van België ligt de kijktijd erg hoog met gemiddeld 3 uur en 13 minuten. In Vlaanderen bedraagt die 2 uur en 59 minuten. Nog in Vlaanderen groeide de kijktijd in vijf jaar met 9 minuten door de toename van het uitgesteld kijken.

Jonge doelgroepen (15-34-jarigen) haken niet af, integendeel. In 2014 keken ze bijna 4 minuten meer dan in 2009. De 15- tot 34-jarigen kijken zelfs 18 minuten langer naar tv (waarvan 12 minuten uitgesteld) vergeleken met 2009.

Ook kijken op nieuwe schermen neemt toe

Het klassieke tv-kijken stijgt en alle vormen van kijken op nieuwe schermen komt daar nog bovenop. Het CIM schat dat 6,1 procent van het kijken gebeurt op nieuwe schermen.

Live tv-kijken op nieuwe schermen steeg tussen april en oktober 2014 van 1,4 procent naar 1,5 procent van de totale kijktijd. Uitgesteld kijken steeg van 3,5 naar 4,6 procent.

65 procent van de deelnemers keek de voorbije maanden wel eens naar video's of fragmenten van tv-programma's via het internet, vooral naar professioneel gemaakte content.

Meest gelezen