Eén, VTM en Acht beboet door Vlaamse Mediaregulator

De openbare zender Eén en de commerciële zender VTM zijn allebei beboet voor 5.000 euro door de Vlaamse Mediaregulator (VRM). De commerciële zender Acht heeft een boete van 2.500 euro gekregen voor het niet naleven van het Mediadecreet over product placement, sponsoring en te veel reclame.

Eén wordt beboet voor het programma "Waar eet" van 30 november 2014. Dat is een fragment uit "Vlaanderen vakantieland" dat ook apart werd uitgezonden. Hoewel aan het begin en het einde van het programma het logo van product placement te zien is, oordeelt de VRM dat de vier handelszaken die aan bod kwamen "overmatige aandacht" kregen. "Door deze rubriek uit "Vlaanderen vakantieland" te lichten en als afzonderlijk programma uit te zenden en door de vier handelszaken op die manier in het programma te benaderen... krijgt de uitzending bijna het karakter van een reclamespot", luidt het oordeel van VRM.

VTM overtrad de sponsorregels op 19 november 2014 en kreeg daarvoor een boete van 5.000 euro. Sponsorboodschappen mogen, in tegenstelling tot reclameboodschappen, niet aanzetten tot consumptie. En dat is net wat twee boodschappen, voor Flexium Gel en Siroxyl, wel deden, volgens de VRM. Omdat VTM de uurlimiet voor reclame niet overschreed, heeft de VRM de boete beperkt tot tweemaal 2.500 euro.

Ook Acht kreeg een boete in de bus. De zender zou de maximaal toegelaten zendtijd voor reclame en telewinkelen per klokuur overschreden hebben. Op 4 december 2014 zond Acht 13,32 minuten reclame uit. Per klokuur mag echter maar 12 minuten reclame of telewinkelspots uitgezonden worden. Acht kreeg een boete van 2.500 euro.

Meest gelezen