"Vlaamse tv-programma's zijn gegeerd goed"

Het zijn drukke tijden voor New Flemish Primitives, het bedrijf dat Vlaamse televisieformats verkoopt aan buitenlandse zenders. De agenda van managing director Sue Green voor MIPTV, het televisiefestival in Cannes, staat overvol. "Buitenlandse televisiezenders hebben Vlaanderen ontdekt, dankzij de successen van onze formats op festivals en een goede marketingcampagne", aldus Green.
© VRT / VMMA

De voorbije dagen zijn verschillende Vlaamse televisieprogramma's in de prijzen gevallen op het WorldMediaFestival in Hamburg in Duitsland. Onder meer "Wauters vs. Waes", "Reizen Waes", "Safety first" en "En toen kwam ons ma binnen" werden gelauwerd in Hamburg.

De goede kijkcijfers voor Vlaamse programma's in Vlaanderen en de televisieprijzen op internationale televisiefestivals gaan niet onopgemerkt voorbij. De voorbije jaren zijn er steeds meer buitenlandse televisieproducenten geïnteresseerd in de formats van programma's uit Vlaanderen.

Sue Green, de managing director van New Flemish Primitives, is een druk gesolliciteerde vrouw dezer dagen. Green vertegenwoordigt de formats van Woestijnvis, deMensen, De Filistijnen, Hotel Hungaria en de VRT in het buitenland.

Overvolle agenda in Cannes

"Er is steeds meer interesse in de Vlaamse formats in het buitenland. Dankzij de successen van onze programma's op televisiefestivals en een goede marketingcampagne weet iedereen in de wereld wat Vlaanderen te bieden heeft op tv-vlak. Dat was heel anders toen ik begon bij New Flemish Primitives", zegt Green in "De ochtend" op Radio 1.

Volgende week gaat MIPTV van start in Cannes. MIPTV is het grootste festival voor televisiemakers ter wereld. "Mijn agenda staat overvol. Ik heb elke dag een vijfentwintigtal afspraken met potentiële klanten. Dat zijn televisiemakers uit andere landen die onze formats willen kopen om er een lokale versie van te maken", klinkt het.

Er is niet alleen interesse in nieuwe formats zoals "Ja Jan", "Wauters vs. Waes", "Safety first" (foto) en "We're going to Ibiza". "Ook een programma als "Eeuwige roem" ligt nog steeds goed in de markt. Vorige week is de eerste aflevering van de Zweedse versie uitgezonden en dat programma haalde een marktaandeel van meer dan 50 procent, goed voor twee miljoen kijkers", zegt Green.

Zenders die een Vlaams format kopen, maken zelf een eigen versie van het programma. "We houden enige controle op de format, maar de zenders bepalen zelf wie ze casten als presentator. Ze moeten wel trouw blijven aan de format. Structurele wijzigingen staan we niet toe."

Meest gelezen